Många bäckar små...blir en stor "Spar-flod"

Vi som lyssnat på RT vet att “bättre lön” oftast har störrre impact men många bäcker små kan hjälpa med. Dela era räkna exempel. Sedan får vi alla värdera dem. Vi har ju individuella preferenser.

Här är några av mina:

Raka håret själv, spara frisör
30 år x 20 gånger per år, har i genomsnitt kostat sedan 1990 talet, säg 200 om jag klippt mig billigt 600 tillfällen x 200= 120,000! Förvånande mycket och jag behöver inte dra av priset av 2-3 rakapparater i sammanhanget, eller elen för de märksinte och klippningarna hade likat gärna kunnat kosta 300. Med lite avkastning kanske 200,000 på ISK bara på den, för mig, lilla grejen. Sparar dessutom massor av tid och slipper boka tid mm.

Nykterist = Spara på alkoholhaltiga drycker.
Finns många case men jag tar detta: 30 årx 50 veckor x Vinflaska för 200 = 1500 x 200 = 300,000 dvs kanske 600 K på ISK till

Bara dessa 2 blir ca 2 år tidigare pension (jag vet att många inte kommer tycka det är värt det och att det inte är rätt skäl att bli nykterisk, men som jag sa- det handlar om preferenser. Vi gör bara mattedelen här…

Nån annan kan ta snus, röka, sluta dricka 5öl på fredagen etc…

2 gillningar

Matlåda som kostar en hundring mindre än en utelunch blir med tvåhundra jobbluncher om året 1,2 M på 30 år (med TS avkastning).
Att bo någonstans med 5 %-enheter lägre inkomstskatt ger 1,5 M efter 30 år med en beskattningsbar årsinkomst på 500 k.

3 gillningar

Det verkar lite artificiellt att räkna ut vad man har sparat genom att inte göra vissa saker.

Vad jag däremot kan säga är att om jag hade druckit, rökt, spelat och ätit snabbmat sedan jag var tonåring, hade jag förmodligen inte haft råd att vara arbets och skuldfri i tio år nu – och att jag kanske hadde drabbats av någon kronisk sjukdom på grund av antingen alkohol, tobak, snabbmat eller en kombination av dessa.