Märket och inflation

En kollega till mej påpekade något intressant tycker jag som jag gärna bollar med er.

“Märket” avgör ju hur mycket snittlönerna ska öka som minst i företag runt om i landet. Det ska hyfsat matcha inflationen över tid.

De mer juniora som har lägre lön får oftast lite högre procentuell ökning än märket, och de mer seniora högavlönade får lägre.

Betyder inte det att de högavlönade i snitt “tappar köpkraft” varje år? Om de exempelvis bara ökar min lön med 1.5% när inflationen är 2%…

Känns ju skumt…? Eller är det nån lucka i resonemanget?

De som är högavlönade brukar se till att utveckla sig och på så vi höja sin lön mer än inflationen i snitt.

Är detta praxis? Min arbetsgivare ger löneförhöjning efter prestation, inte beroende på om man är ”junior” eller ”senior”.

1 gillning

Om det stämmer på stor skala så hade vi väl sett att lönerna i samhället ökade mycket mer än märket? Jag har för mej att löneglidningen bara brukar vara ett par tiondelars procentenheter. Alltså om märket är 1.8% så blir utfallet i snitt typ 2.0%.

På samhällsnivå är det väl så? Om både låg- och högavlönade hade fått samma % ökning i snitt hade glappet i lön skenat iväg. 3% av 60 000 kr är dubbelt 3% av 30 000 kr.

Ja på aggregerad nivå har du rätt, allrahelst när man räknar procentuell löneökning efter skatt.

Det finns ofta mer eller mindre uttalade tak inom olika yrken och kompetensnivåer.

Det är ju en smaksak hur du väljer att definiera ”högavlönad”.

När jag började min riktiga karriär för sisådär 15 år sen (civ ing), så tjänade jag ungefär som en industriarbetare. Idag tjänar jag 3-4 ggr så mycket som samma industriarbetare efter dennes indexhöjningar av lönen. Procenten är inte allt.

Jag är intresserad av att förstå och diskutera detta på ett makroekonomiskt plan. Inte hur det påverkar enskilda individer.

På samhällsnivå:
Lönerna i samhället ökar i snitt runt inflation, säg 2%.
Personer tidigt i karriären har högre procentuell utveckling än personer sent i karriären.

Om detta är sant betyder det att lönen ökar i snitt, på samhällsnivå, med mindre än 2% för personer sent i karriären.

1 gillning

För mig har det alltid varit självklart att det är så det fungerar. Stämmer med mina observationer i alla fall. Sen finns det väl branscher där det går att ha en hög utveckling genom hela karriären. Men många yrken verkar ha ett tak mer eller mindre, och när du närmar dig det taket blir din procentuella ökning rätt liten. Fast du kanske får samma summa som en som är ny i karriären och får en hög procentuell ökning.

Tror du får ta och lyfta blicken lite från det du kallar ”märket”. Alla omfattas som tur är inte av den typen av överenskommelser.

Du har pensionsavgångar också, där frigörs mycket löneutrymme eftersom dom som kommer in på arbetsmarknaden har en betydligt lägre lön än dom som lämnar arbetsmarknaden.

Märket avser bara hur mycket dyrare det har blivit att anställa en genomsnittlig fysisk person i år jämfört med förra året. Det kan påverkas av inflationen, produktivitetsförbättringar (samma person kan producera mer), eller t.ex. högre konkurrens om samma arbetskraft. I en helt statisk värld så skulle märket alltid vara 0%, men de individuella löneökningarna skulle absolut inte vara noll. I en statisk värld så styrs de individuella löneökningarna endast av lönespridningen mellan den yngsta och den äldste, om man förenklar det och säger att lönen endast sätts baserat på erfarenhet.

Igen förenklat, om ett arbetsliv är 40 år och den äldsta personen precis innan pensionen tjänar 10 gånger mer än den yngsta som precis börjat sin karriär, samt att lönerna ökar linjärt över arbetslivet så kommer de individuella årliga löneökningarna att vara ~6%. Även om “märket” varje år är 0%.

Att se till märket är att lyfta blicken då ca 90% av svensk arbetskraft omfattas av kollektivavtal och förhåller sig till märket. De resterande 10% utgör således inte praxis.

2 gillningar

Men du har väl inte samma jobb som när du började eller?

Nej, självklart inte. Det är det som många gnällspikar med hjärtat åt vänster inte begriper, att i princip alla ”höginkomsttagare” har en hög lön just för att man sett till att öka sitt värde för arbetsgivaren.

Men det är ju valfritt om man gillar att gnälla eller föredrar att göra något åt sin egen situation.

Fast det var ju inte gnäll det handlade om. Bara jämförelsen med att din lön ökar med 300%. Fast det inte är samma jobb.