Du har nog rätt i stora drag. Jag var tvungen att rita lite för att greppa det.
Då man använder linjära skalor (i y-led) blir kurvan förvrängd över längre tidsperioder, oavsett om man använder Belopp, Avkastning (%) eller Index. Dvs. det ser ut som att avkastningen accelererar på slutet, medan den i själva verket växer i samma takt varje år (i bilden ovan med 7%).
Logaritmiska skalor avhjälper det problemet, så att tillväxttakten (kurvans lutning) är jämförbar över hela tidsspannet, men funkar inte att använda för Avkastning (%), då den kurvan börjar på noll.
Jag tror f.ö. att en logaritmisk skala även den hade visat att en dubbling från 200 hade blivit 400 och inte 300. Bara det att avståndet i y-led mellan 100 och 200 resp. mellan 200 och 400 hade blivit samma.
Att notera f.ö. är att Index = Avkastning (%) + 100, vilket jag ofta går bort mig på.
Övrigt: För att jämföra olika instrument med olika startvärde över långa tidsperioder, föredrar jag att använda index med logaritmisk skala framför index eller procentuella värden med linjär skala. Just för att slippa förvrängningen jag nämner ovan. Jag hittar dock sällan verktyg i handelsplattformar o.d. som klarar att presentera graferna på det sättet.
Oftast finns endast möjlighet att välja belopp i logaritmisk skala (t.ex. på investing.com), men då blir startvärdena olika om man har fler än ett instrument i samma graf och det går i praktiken inte att använda för att jämföra utvecklingen mellan instrumenten. Som exemplet nedan från investing.com (S&P 500 vs. Nasdaq 100).
Motsvarande med procentuell skala (linjär) där man tydligt ser förvrängningen, där alla kursrörelser i senare delen av tidsspannet blir kraftigt förstorade jämfört med rörelser i den tidiga delen av grafen: