Det har ju varit en del snack om “volatility drag” i ett antal trådar,
t.ex
- 394. Carnegie Global Plus: indexfonden som bör slå index och ge dig en högre pension!
- Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen
- Ombalanseringens magi
Jag tror jag är med på den grundläggande matematiken bakom, men har svårt att få ihop det med intuitiv värdering av tillgångar.
Hoppas att någon kan förklara hur det hänger ihop, jag förklarar nedan hur jag har förstått det.
Förenklat innebär “volatility drag” att då en tillgång svänger fram och tillbaka (± 10%) så kommer över tid värdet att urholkas eftersom det krävs mer procent för komma tillbaka efter en nedgång.
Väldigt förenklat så händer följande med 100 kr:
Dag 1: Upp 10 % → 100 × 1,10 = 110 kr
Dag 2: Ner 10 % → 110 × 0,90 = 99 kr
Fortsätter det att svänga så här kommer tillgången att gå ner mer och mer. (Denna effekt blir dessutom större vid belåning/hävstång)
Så trots att man har en förväntad avkastning på 0% så kommer värdet gå ner över tid, givet en viss volatilitet.
Om man istället tänker sig att man värderar ett bolag till 100M utifrån fundamenta (tillgångar, vinst, förväntad tillväxt och nuvarande ränteläget etc), så borde ett bolag vara lika mycket värt idag som det är om 5 år givet allt annat samma.
Dvs om bolaget inte har ändrats radikalt och omvärlden ser ut ungefär som tidigare så borde bolaget fortfarande vara värt ca 100M.
Under dessa fem år har räntan och konjunktur svängt lite fram och tillbaka, så aktien har självklart en viss volatilitet.
Från detta perspektiv verkar det väldigt ointuitivt att volatiliteten i sig skulle orsaka en urholkning. Det är som att kurshistoriken av ett bolag skulle påverka dess nuvarande värdering?
Jag misstänker att detta har att göra med att man modellerar kursrörelser som en “brownsk rörelse”, där det är lika stor sannolikhet att en aktie går upp 1% som att den går ner 1%. Kan förstå det i det korta perspektivet för en enskild aktie, men tycker det känns väldigt konstigt i ett längre perspektiv och framförallt när det gäller hela tillgångsslag.
Något snille (@Zino, @RobertK, @Marknadstajmarn) som vill spekulera och förklara?