Tänk på att “den röda linjen ligger konstant över den blå” inte är samma sak som “den röda linjen presterar konstant bättre”. Konstant bättre skulle innebära att avståndet mellan dem konstant växer. På den nedre bilden ser det för mig ut som att den röda överpresterade fram till 2022, sedan underpresterade till slutet av 2024 (den blå var ju ikapp där ett kort tag) och sedan drog iväg där i ett kort hopp. Fast just det hacket kan nog vara ett fall av data som fattas eller liknande. Men en skillnad mellan 113% och 130% på tio år är inte enorm, och det är nog svårt att dra några slutsatser av det på såpass kort tid.
Generellt kan man säga att om du vingklipper de största bolagen så kommer du att få en mindre andel av storbolag och en större andel små- och mellanbolag, allt annat lika. Om man tror faktorförespråkare så borde småbolag prestera bättre över lång tid, men vara något riskablare. Eventuellt kan man få diversifiering genom att övervikta mindre bolag på grund av att man utsätter sig för olika riskfaktorer. Det finns hyllmeter av gräl om detta på nätet.
Personligen tycker jag att det låter rimligt att minska dominansen av storbolag, men jag skulle inte vilja betala extra för det. Själv kör jag Avanza Zero för att avgiften är såpass låg, och den innehåller bara de 30 största bolagen, så uppenbarligen gör jag det inte själv.
Å andra sidan är en av de stora fördelarna med marknadsvikt att det minimerar transaktionskostnader. Om du vill klippa företag vid 10% så måste du konstant köpa fler aktier när de sjunker och sälja aktier när de stiger, vilket ökar transaktionskostnaderna. Det kan vara en anledning till att fonden underpresterar.
I slutänden skulle jag tippa på att det inte spelar någon större roll överhuvudtaget, att det mest är en gimmick för att hitta en nish som lockar investerare som är oroliga för att marknadsviktade index har för hög tungdpunkt. Se bara till att fonden har en låg avgift och att du räknar med fondens transaktionskostnader (brukar väl inkluderas i avgiften om man kollar på Avanza, men inte på andra ställen).