Marknaden känns helt frikopplad från verkligheten

Ja, gör dom det? Helt klart en korrektion just nu, men trenden känns ändå uppåt. Jag är inte bekväm med innehavet 7% Nviida av min portfölj (via global index) oavsett och skulle vilja vikta om hela MAG7 även om det är emot forskningen :sweat_smile:

Kör man helt enligt marknadsvikt globalt inklusive tillväxtmarknader (t.ex. WEBN) och har home bias på 20%, så hamnar man strax under 4% på Nvidia. Lägger man istället allt i Avanza Global så blir det nästan 10% Nvidia.

1 gillning

Absolut. I nuvarande läge går det fetbort för mig att vara fullt investerad i en global aktiefond med så mycket på MAG7.

Jag kör tillväxtmarknader, Sverige och Asien samt fastigheter och lite råvaror just nu. Tror ungefär hälften ligger på Global Index. Kommer helt klart vikta om detta om dessa jättar kommer ner något.

Men går ju emot bästa oddsen till avkastning. Hade dock varit kul att veta hur många gånger i historien vi haft liknande situationer där så få väger så tungt?

Detta kanske är en egen rubrik men hänger ändå samman med rubriken i denna tråd. Jag är verkligen ingen ekonom men en reflektion jag gjort gällande marknaden, verkligheten och samhällets utveckling.

Om vi backar i tid så var tillgängligheten mer begränsad gällande att spara på börsen. Vi hade inte online tjänster/banker, fonderna va färre. dvs att köpa in sig på börsen krävde mer av personer och de behövde mer aktivt välja aktier. På så sätt skulle man kunna hävda att det fanns mer ett aktivt val bakom placeringar.

Idag är det så otroligt lätt att spara på börsen. vi är många som bara månad efter månad köper in oss i breda fonder genom våra online tjänster utan någon som helst analys. Så länge vi alla gör detta och ingen tar ut pengar så fortsätter ju börsen att stiga, men det har ju inget med “verkligheten” att göra. dvs vi vet ju nästan inget om alla 100-tals företag, deras lönsamhet, framtid mm. vi bara köper inom oss och lutar oss på historisk statisk. Blir som ett stort pyramidspel. Gäller bara att inte vara den som blir sist kvar :slight_smile:

Så med denna text så håller jag med om att marknaden är helt frikopplad från verkligheten men med andra argument

2 gillningar

SAAB får en jätteorder men Trump säger att nu är det minsann fred snart så marknaden handlar ner SAAB.

Visst har marknaden lite svårt med verkligheten :joy:

2 gillningar

Har han väl sagt sen han svors in? Skulle lösa sig på 24h. Konstigt att marknaden inte vet bättre.

Lär nog aldrig någonsin bli verklig fred om anfallaren får bestämma villkoren.

2 gillningar

Ja och nej.

Det finns samtidigt snabbare och mer automatiserad handel idag som inte fanns förr. Robotar som handlar tusentals gånger snabbare än en aktiv, privat investerare någonsin kunde göra.

Så det beror på vad man lägger i benämningen aktiv

1 gillning

Sen tar ju ett fondköp 2-3 dagar. Så inte så snabbt alltid. :blush::snail:

Så länge vi innoverar gör det bättre ställt för alla på jorden, så kommer sannolikt också marknaden fortsätta gå upp, kanske stagnerar vi någon gång i framtiden, men ja som utvecklingen går nu är den väll i princip exponentiell. Visst kan de finnas mörka moln på himlen men som civilisation tror jag ändå vi löser det mest tillslut även om ja många fronter hade behövts jobba lite mer på tex klimat, vi får hoppas att kommande generationer är lite smartare än oss eller att AI löser det åt oss.

1 gillning

Som Nightowl ständigt tjatar om (nu när frågan om valutarisken förhoppningsvist är släckt), det går inte att sätta in eller ta ut pengar på börsen. För varje köp finns det en säljare och nettot är noll. Dvs om jag vill köp akter i Apple för 1 000 dollar måste någon annan sälja aktier för Apple för 1 000 dollar, inga pengar flödar in eller ut på börsen.

Indexfonder är inte heller prissättande, då de har relativt liten del av den totala handel. Det är aktiva förvaltare som genomför majoriteten av de flesta köp/sälj och som därmed också sätter priserna på börsen. Det finns, vad jag vet, ingen forskning som tyder på att “dumma indexfonder” driver priserna uppåt.

2 gillningar

Lite tankar från World Economic Forum

Trippelbubbla?

1 gillning