Ja, dagligen händer det i min mening. Problemet är att bevisa oegentligheter för Finansinspektionen. Speciellt när det är hundratals rekommendationer i månaden.
Det finns alla möjliga scenarier. Att nyckelkunder först fått rekommendationen och köpt in sig för att sedan släppa det till allmänheten så det blir mer köp och uppgång. Att en annan del av banken är involverad i tex en nyemission och att analytiker delen av banken släpper en köprekommendstion. Att ett företag som vill ha en positiv analys helt enkelt köper en analys som då råkar bli positiv.
Min erfarenhet är att inte tro på det man läser, ha en skeptiskt hållning och skapa sin egen bild om det är lämpligt att köpa eller sälja. Det är ju min pengar så det är ju rimligt att jag sätter mig in i det.
Det är ju ingen som skulle tro på en bilhandlare som säger att den där bilen är ett kap och att man baserar sitt köp på det utan att ta den på provkörning, besiktning och kontrollera bilens historik.
Det är ju inte olagligt att marknadsföra och ”sälja” aktier och fonder. Det som är otäckt är att dessa ”säljare” kallar sig rådgivare och analytiker.
Tänk likadant med banker och aktier som med bilhandlare och bilar så går det bra ![]()