Marknadstajma omallokering till räntor i FIRE portfölj!?

Hej, kul att den poppar up 1 år senare :slight_smile: Jag har inte lyssnat än, ska bli spännande.

Ben är väldigt tillgänglig på RR forumet och jag har chattat lite med honom när jag hade lite frågor. Dock gick jag oftast därifrån med fler frågor än svar, men det säger nog mer om mig än om honom. :slight_smile:

Det jag gillar med verktyget är att man enkelt kan testa lite olika inställningar och förutsättningar. Jag har själv känt att jag inte orkar lägga för mkt krut på Montecarlo simuleringar eftersom de oftast bygger på enbart US data och historiska data.

Med detta verktyg kan man testa att simulera olika avkastning och det ger väldigt olika fördelning mellan aktier/räntor. Ett problem är som vanligt att hamna rätt i “risk”. Hade gärna förstått lite bättre hur han kommer fram till de olika nivåerna som jag kan uppleva som lite godtyckliga. Vald risknivå ger ganska stor skillnad i resultat. Jag valde nivå18 och fick följande “rekommendation” gällande fördelning.

8,1% avkastning aktier (Historical) → 100% Aktier
5,1% avkastning aktier → 70/30
3.5 % avkastning aktier → 35/75

Så i grund och botten handlar väl fördelningen som vanligt om risk och vad man tror om framtida avkastning från de olika tillgångsslagen :slight_smile:

3 gillningar

Ben Mathew håller igång en tråd på Bogleheadsforumet med ca 1400 posts. Det kanske finns några svar där för den intresserade.

3 gillningar

Ja jag noterade samma. Sätter man hög avkastning på aktier och låg på räntor så blir svaret hög aktieandel för det helt enkelt krävs. Och vise versa.

Efter lite filurande så satte jag en fast avkastning

• 5% realt för aktier. Något lågt och kanske färgat av nuvarande värdering. Historiskt senaste årtiondena mer 10% nominellt så kanske 7-8% realt men samtidigt säger en del 7% nominellt dvs 5% realt antagande 2% inflation för att inte vara för optimistisk. Så det blev 5% realt.
  • 0,5% realt för räntor även om nuvarande ligger på 2,4% för 20 års TIPS. Långsiktiga historiska snittet ligger på 1,6% men då för globala snitt marknaden av räntor med typisk 7-8 års duration. Jag satte 0,5% för mestadels blir det standard mellanmjölks obligations fonde för mig med 3-4 års duration. Kortare räntor, lägre avkastning. Kanske för lågt men känns bra för mig

Då landar jag typiskt på 40-60% aktier för olika scenarier, där jag tweekat lite grejer fram och tillbaka. I snitt 50/50 vilket också är det jag landat i efter Monte Carlo simuleringar.

Men detta verktyget är betydligt enklare att hantera. Lättare att testa olika grejer. Helt klart bra, nyttigt och trevligt att använda.

Hoppas få tid att lägga ett inlägg (kanske egen tråd?) där jag går igenom hur jag använt det.

3 gillningar