Butikerna väljer själva vilka produkter de tar in. De Ica-butiker jag handlat i har väldigt få Ica Basic-varor. Men ska inte svära på att det är omöjligt att hitta.
Kanske är mer en ica maxi grej att ha allt ica basic
Enligt råd och rön så fick weba sämst betyg av alla diskmedel och skulle säga det är ovanligt uselt betyg om man jämför alla tester överlag.
Så kanske bättre ta ett annat pulver ![]()
Ocean har vi använt mkt även om det också fick rätt dåligt betyg dock var det för tabletter och inte deras pulver.
Finish pulver fick bra köp så det kör vi nu på och är nöjda
Weba tar i från tårna i sin marknadsföring för deras maskindiskmedel på deras hemsida, jag blev nyfiken och beställde en förpackning och följde deras anvisningar om att rengöra maskinen etc. Tyvärr gav det inte det resultatet jag hade önskat. Min maskin är förvisso gnällig på diskmedel överlag men Weba presterade inte bra hos mig.
Roligt att du använt Oceans medel, jag har använt deras tvättmedel dubbeldryg i många år och är mycket nöjd.
Kan uppleva att Råd & Rön allt mer tar en aktivistisk hållning i sina tester. De gör avsteg i från etablerade normer, men redovisar inte sina egna kriterier. Man får som konsument veta att produkten x innehåller oönskade ämnen men inte hur mycket och inte i förhållande till vad, som jag kan finna vilseledande.
Kan uppleva att de tar i lite väl mycket från tårna i sina texter. Testade deras medel i min maskin och det gav inte ens i närheten av de resultaten de påstod att medlet har. Jag följde deras instruktioner med att rengöra före etc.
Härligt, blir lite avis på er som kör med det pulvret med gott resultat, hos mig lirar det inte riktigt, den har svårt med stärkelsen som bildas av glutenfri pasta, och även annan stärkelse. Får en del flammiga regnbågs märken på rostfritt också.
Läste också det i testet, men de redogör inte i vilka mängder och i förhållande till etablerade värden, hörde av mig till dem, men fick bara snömos svar som, du kan välja en annan produkt från testet som inte har titandioxid i sig. De ville inte svara på frågan.
Har du diskmaskinssalt i diskmaskinen? Regnbågsmärkena tar ättikan bort, brukar få det i min rostfria stekpanna men jag handdiskar den och lite ättika gör susen. Ett annat bra tips om man har problem med fastbrända grejer är bikarbonat + lite varmvatten, blanda med så lite vatten som möjligt så det blir som en ”smörjpasta” och låt ligga 1timme eller så. Brukar göra det i min Le Creuset gryta och emaljen ser som ny ut efteråt.
Jag har provat både med och utan salt i perioder. Tack för rengöringstipsen! Använder jag Yes Platinum blir det rent och ingen regnbåge, det hade varit bra fränt om det fanns ett pulver som löste biffen på samma sätt, har dock inte hittat något lättillgängligt på den svenska marknaden, har testat dem alla. Min maskin som kom med bostaden (Bosch series 2) är ovanligt grinig på medel har jag märkt, min vänner får alltid de medel som inte lirar hos mig, och hos dem lirar det utmärkt, de har den finaste på Ikea som är gjord av Bosch och borde vara lik modell Series 4, men kan även vara den ovan, osäker där)
Eco mode på vår IKEA maskin är ett skämt. Disken blir ju inte ren. Kör numera enbart 70grader program för få det skinande rent.
Ett tips är att alltid köra program på 65-70 grader. Eco-programmen beckar igen maskinen.
Gör den det? Har det hänt dig?
Yes Platinum är det ända som fungerar för mig på Eco läget, men kör främst Auto och låter maskinen avgöra vattentryck och temperatur beronde på hur smutsigt disken är.
Nej, har aldrig hänt. Men så undviker jag Eco också.
Men kör man Eco så ska man nog ändå köra ett varmt program ibland.
Jag tror att det är en bra medelväg. Köra ett rengöringsprogram lite då och då och även spola av filtret lite då och då en annan.
Hur tänker ni med plast burkar osv man diskar? Ofta står det Max 50-55 grader för dessa. Auto och pannprogrammen har ju ofta 60+ grader
Jag har aldrig fått det att lira med plast, bytte till glass diton, som jag kör i maskin och locken tar jag för hand.
Numera har jag dem alltid i den övre hyllan, för där ska temperaturen vara lägre. Tycker det ökat plastburkarnas livslängd faktiskt. Vanligtvis kör jag eco-programmet för det är förhandsvalet, och det har ju oftast lägst max temperatur vilket passar plastburkarna bra. Har jag haft någon riktigt fet mat i dem så torkar jag ur dem med hushållspapper först också. Har sällan haft problem med att plastburkarna eller övrig disk inte blir ren. Diskmaskinen är snart tio år gammal, tillverkad av Electrolux åt Ikea. Med jämna mellanrum kör jag auto-programmet eller programmet med högst temperatur för att “rensa ur rören” men då försöker jag undvika att ha plastlådor och annat temperaturkänsligt i maskinen.