Måste avreagera mig kring svensk bostadsmarknad

Alternativ ger köparna med sig och då stabiliseras priset vid dagens prisläge :person_shrugging:.

3 gillningar

Ja, och att man, Finansinspektionen och Riksbanken, inte förstod att ökad utlåning via låga räntor leder till ökad inflation är konstigt tycker jag. Vid utlåning ökar ju penningmängden i det monetära systemet vilket leder till att värdet på den enskilda pengen minskar d.v.s inflation.
Ungefär som om man helt plötsligt hittar en massa diamanter så kommer ju värdet på den enskilda diamanten att minska.

1 gillning

Eller så får vi aldrig se något liknande igen under vår livstid, eller som författarna till en rapport från Riksbanken skulle uttrycka det - “vi kommer aldrig se liknande uppgång igen”.

Har inte läst rapporten, men en av författarna var med i ett inslag på SVT.

:raising_hand_man: Nyutexaminerad direkt efter IT-kraschen med en teknikinriktad utbildning.
Lägg på det precis nyinflyttad i landet utan att kunna språket (detta var ju förvisso helt självförvållat), så kan ni förstå att jobben inte direkt haglade efter en.
Jag fick jobba 2 år på ett lager innan jag fick ett jobb som ens hade en förnimmelse av vad jag hade studerat till.

Det rinner nog ner lite skit i kragen på de flesta av oss på ett sätt eller annat i olika skeden i livet.

7 gillningar

Nu visar bankerna sitt ärliga uppsåt. De är vinstmaximerande företag som inte bara styr din ekonomi utan hela Sverige(och världens).
Evig uppgång finns inte på bostäder heller.
Själv anser jag att tomt och byggvärdet+någon årlig mindre ökning är mer det riktiga värdet på en fastighet. Det som överstiger detta är till stor del bankernas sätt att säkra sina utlånade pengar.
Observera att banken skapar pengar ur intet vid lånetillfället och tar ränta på det.
Löser du lånet i förtid om det är bundet så får man böta på dessa utlånade hittepå pengar.
Dottern köpte lägenhet i höstas och de lär behöva bo där länge för att inte gå back.
Det fanns insatslägenheter med fast pris på köp o sälj tidigare. Kanske något liknande skulle kunna tas fram för att hindra de extrema rörelsen av “värdet” på bostäder.

1 gillning

Har själv burit på en inre frustration, uppgivenhet & skepsis (?!), kanske man kan kalla det, gällande den svenska bostadsmarknaden. Men någonstans lärt mig att acceptera bostadsmarknaden för vad den är idag, jag kan tyvärr inte påverka den.
Då jag både vid studier & jobb flyttat runt en del i Sverige så har jag aldrig kikat på bostadsrätt eller hus tidigare, valde flexibiliteten som hyresrätt gav mig med 3 månaders uppsägningstid samt inget bundet kapital så jag lätt kunde flytta på mig när nya möjligheter dök upp för jobb i annan ort.

Har alltid varit väldigt ekonomisk av mig, växte inte upp i en familj med oändliga ekonomiska resurser. Därför kanske min inställning till pengars värde är lite annorlunda.
Enligt min uppfattning är den stora problematiken för oss (och kanske marknaden generellt) uttrycket “bostadskarriär”. Tycker det har satt sin prägel på bostadsmarknaden. Speciellt när man hör sig om i sin egen umgängeskrets (alla är 90-talister), ofta får man höra "du måste in på bostadsmarknaden, hävstång…byta upp dig…etc. etc). Alltså att till varje pris köpa nästan vad som helst, för det kommer gå upp i värde, du får en hävstång och kan därmed byta upp dig.

Även om vårt hushåll idag tjänar väldigt fina pengar, så går det inte att matcha den prisstegring bostäder gjort under senaste åren. Undrar verkligen vart alla pengar kommer från…?!
Har nästan valt att lägga mig platt och acceptera att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Vi fortsätter att spara pengar för att köpa oss en rimlig bostad.
Den stora konsekvensen av detta är att jag vill inte att mina barn ska växa upp och behöva kämpa med bostad så som jag har gjort. Idag lägger vi undan 6’000 kr/månad per barn dedikerat för deras framtida boende (= tot. 12’000 kr/månad i fonder). Förhoppningen är via ränta-på-ränta ha ett totalt kapital på runt 5 miljoner för båda barnen efter 20 år. Därmed lär de skippa problematiken med denna dysfunktionella bostadsmarknad (vem vet, de kanske lyckas göra en bostadskarriär iom detta).

Tycker verkligen det är ett inressant fenomen, att som förstagångsköpare i princip vara helt utestängd från att köpa ett rimligt boende sett till ens inkomst.
Skyller inte på någon, var mitt eget fel att inte “spela spelet”, köpt bostad tidigare för att vara med i denna karusell för att få hävstång på mitt kapital.
Lyckligtvis slipper mina barn detta, vilket är viktigast för mig nu…

Sorry för långt inlägg - intressant forumtråd, kul att läsa alla inlägg.

Mvh,

5 gillningar

Den kommer från borttagen fastighetsskatt, sänkta inkomstskatter samt en ständigt ökad belåning som möjliggjorts av lägre räntor och generösa lånevillkor. De senaste åren är det väl främst mängden skuld som varit drivande.

Många har helt snöat in på att ”belåningsgraden” sett bra ut när bubblan blåsts upp och helt glömt bort skuldsättningen i absoluta tal.

Långsiktigt blir det skadliga på ett nationellt plan att alla som är inne på marknaden får ett incitament för att övriga medborgare ständigt ökar sin skuldsättning och risk.

3 gillningar

“ The Japanese real estate market experienced a significant crash in the 1990s, following a period of rapid price appreciation and speculation. There were several factors that contributed to the crash.

One major factor was the “bubble economy” of the 1980s, during which the stock market and real estate prices in Japan saw tremendous growth. This led to a surge in speculative investment in real estate, as investors sought to take advantage of the rising prices.

Another factor was the easy access to credit. Japanese banks, which were traditionally conservative in their lending practices, began to loosen their standards, making it easier for individuals and companies to borrow money for real estate purchases.

In addition, there was a lack of regulation in the real estate market, which allowed for speculative activities to flourish. Developers and investors were able to buy and sell land quickly, often with the use of borrowed money, which further inflated prices.

Finally, Japan’s economic downturn in the 1990s, caused by the end of the “bubble economy” and a slowdown in global growth, led to a decline in demand for real estate, causing prices to drop. This resulted in many developers, investors and owners being left with properties that were worth less than the value of their mortgages.

All these factors combined resulted in a real estate crash, which had a significant impact on the Japanese economy, causing a prolonged period of stagnation, known as the “Lost Decade”.”

Byt ut Japan mot Sverige i texten.

9 gillningar

Ja, kan man genomföra en sund och klok process under de förutsättningarna som TS beskriver, hålla huvudet kallt och spela korten rätt så har man visat att man har ngt som kanske inte är mätbart som humankapital men ack så viktigt för potentialen att kunna realisera sitt humankapital.

Förstainläggets text visar detta tydligt.

Det kommer gå bra för TS.

2 gillningar

Detta är väldigt viktigt.
Kompetensutveckling och underhåll av relationen är nycklar för att slippa oplanerad försäljning.

2 gillningar

Jag tycker faktiskt att dagens kris liknar 90-talskrisen till ganska stor del.

På 80-talet hade vi en rejäl högkonjunktur som på bara några få månader ändrades till lågkonjunktur på tidigt 90-tal.

På den tiden hade vi enorma räntebidrag via Staten till både villaägare och BRf. Staten tvingades då att trappa ner räntebidragen rejält och de försvann på några få år.

Effekten för hushållen blev precis densamma som med dagens räntehöjningar. Helt enkelt mer att betala på lånen.

90-talskrisen gick över, och det kommer givetvis också denna kris att göra.

10 gillningar

Jag förstår att du känner dig frustrerad. Samtidigt vill jag framhålla följande.

Jag och min fru har ägt vårt boende i mer än 40 år. Under dessa år har priserna på boende gått både upp och ner ett antal gånger. Vi befinner oss på en marknad där nya priser sätts varje dag.

Precis som på aktiemarknaden kommer det några ras ibland, men marknaden återhämtar sig. Det är bara en fråga om tid. Tar det tre år, fem år eller tio år?

Precis som på aktiemarknaden kan man gå in vid helt fel tidpunkt. Det är inte mycket att göra åt. Det är heller ingen ide att gå och grubbla eller känna sig bitter, det blir bara destruktivt.

Jag förstår att mitt råd är något flåshurtigt, men tyvärr tror jag inte att det finns något annat alternativ. Det är bara att köra på som vanligt. Förr eller senare vänder det och då kommer du att gå en ljus framtid till mötes.

12 gillningar

Är det alltid en fråga om tid? Titta på Japan.

1 gillning

Nu var jag knappt tonåring under 90-talskrisen så jag upplevde den inte på så sätt i första hand, men jag lyssnade på den här för nån dag sen, och i en del skulle man kunna tro att de pratade om nuläget.

4 gillningar

Det är bara att gneta på, spara allt, jobba hårt skaffa en beg Skoda istället för ny Tesla. Dagens McDonalds generation har haft det för lätt.
Men ge inte upp tror TS har bra strategi för framtiden :+1:

1 gillning

Jag tycker det är rent ut sagt naivt att tro att vi självklart kommer se en vändning. Vi har haft en uppsjö katalysatorer som eldat upp priserna onormalt på uppsidan, och nu har många av dessa vänt eller planat ut.

2 gillningar

Nej. De japanska fastighetspriserna är inte tillbaka. Likaså förlorade de holländare som köpte tulpanlökar sina pengar. Med “alltid” menar jag det normala.

Att tro att allt går åt helvete är ingen bra utgångspunkt…

2 gillningar

Efter att ha fått bostadspriserna att explodera bestämde sig Riksbanken för att slutligen vända sitt QE till QT och sluta köpa bostadsobligationer efter ha köpt alldeles för många och “plötsligen” måste de ju dessutom höja styrräntan för att bekämpa den “överraskande” inflationen som även den exploderat.

QE är resultatet av ett system baserat på fiat-valutor och ett evigt växande skuldberg, ett Ponzi där man hela tiden måste lura in allt fler att låna allt mer i lånekarusellen och fortsätta sparka burken vidare neråt gatan som aldrig verkar ta slut.

Vi sitter nu mitt i detta Ponzi med en gata som aldrig tar slut men däremot blir burken allt tyngre att sparka vidare. Riksbanken har slutat köpa bostadsobligationer och sliter nu med sin balansräkning samtidigt som räntorna fortsätter att stiga.

Vi vanliga dödliga håller tummarna (det är allt vi kan göra) och hoppas att räntehöjningarna snart ska få ett slut och vet med all säkerhet att Riksbanken inte kommer att köpa fler bostadsobligationer men vem ska då köpa dem? Om obligationerna inte finner köpare och Riksbanken fortsätter slicka sina sår så fortsätter nog räntorna uppåt tills någon vill köpa.

2 gillningar

Att Riksbanken skall köpa bostadsobligationer är ingen självklarhet. Tvärtom det är ett otyg, och det är bara bra att det upphör. Vi kommer nu tillbaks till ett normalläge.

Visst, några punkter mer lär det bli, men med största säkerhet blir det inga jättelika höjningar.

Du kan inte jämföra med Japan och dess åldrande befolkning. Vi har en stor bostadsbrist i Sverige, vilket kommer att påverka bostadspriserna uppåt på sikt.

5 gillningar