Mäta mot noll i resistans på LK99

Detta fick mig att skratta till som före detta elektronikutvecklare.

Hur tänker du dig att man ska “bara mäta resistansen” med sådan precision att man kan skilja 0,0000001 Ohm och 0 Ohm? :slight_smile:

1 gillning

Som dum programmerare så rycker jag bara axlarna och konstaterar att jag är out of my depth.

Men kom igen, jag vill förstå! Vad var tanken?

Här har du en förklaring (som jag ej kan bekräfta).

Upp till precisionen på en voltmeter borde inte vara så svårt. Har det gjorts?

1 gillning

Hur hög precisions krävs?

Kruxet är att mäta just noll är fruktansvärt svårt.
Du kan alltid dividera resistansen på mätobjektet med 10 utan att det blir noll. Varje gång behöver du en decimal till i precision. Så du kommer aldrig till noll…

I princip behöver du en Voltmeter med oändlig precision och absolut noll ström genom den (vilket inte går, då det inte finns någon effekt alls att detektera) eller en Amperemeter med absolut noll spänningsfall (vilket inte heller går då det inte finns nån effekt att detektera).

Du kommer ju alltid ha ett experimentellt fel det stämmer, vilket du kommer ha i alla expirement.

Därför kan man ju inte bara göra detta utan också använder andra observationer för att bestämma om ett material är en supraledare.

Jamen det är ju precis det man gör.

Man kollar på andra observationer som ger svaret om något är supraledande eller inte. Helt enkelt kollar på hur magnetfält beter sig i materialet.

Det går ju såklart bara enbart upp till precisionen hos mätapparaturen. Därför får man ju titta på det på olika sätt, t.ex. ett annat sätt är att mäta temperatur som avges när man leder ström genom den. Samt mäta andra diverse egenskaper såklart så som Meissner-effekten osv.

Min poäng och fråga om det hade gjorts och uppmätts vara 0 upp till precisionen? Inte huruvida det är praktiskt möjligt att mäta exakt noll till oändlig precision vilket såklart är omöjligt.

1 gillning

Vad jag vet så har detta inte publicerats ännu nej.

Och den troliga anledningen till det, vilket gav upphov till detta sidospår, är att det verkar vara svårt att få fram en tillräckligt stor och ren mängd för att göra den mätningen. (Kan ju ha helt fel om det såklart.)