Materialistiska/lyx varor och tjänster, rätt trevligt ändå?

Tyvärr, eller kanske är det bra egentligen, så har jag inga nära och kära som “behöver det”. Jag skulle också tycka att det vore det bästa sättet att spendera pengar på.

1 gillning

Jag tror att de flesta i Sverige har blivit för vana vid mycket lyx. T.ex. rinnande vatten i kök och badrum, ljus med en knapptryckning och snabb internetuppkoppling. Ganska få tänker nog varje dag på att det är lyxigt men jag tycker fortfarande att det är lyxigt att dricka Champagne!

1 gillning

Detta är ett bra exempel faktiskt. Man uppskattar aldrig dessa saker lika mycket som när man varit ute och campat i fyra dagar.

En viktigt skillnad är ju dock att dessa saker sparar oerhört mycket tid, så att avstå dessa är ingen bra idé.

1 gillning

Jag tror inte att man tänkte på att det tog tid innan man blev van vid det.

Låter som att du har ett bra incitament till sparande! Det är ju himla lyxigt att kunna pensioneras sig ihop.

Privatplanet (en Cessna) var säkert inte superdyrt enligt andra, men med mina referensramar var det mycket pengar. Det kostade ca 15 tusen tur och retur.

Jag tror att det handlar om som @MoaD alltid påtalar att det handlar om huruvida det går i linje med ens värderingar, egenskaper, känslor, intentioner och så vidare. Lyx som går i linje med det kommer man uppskatta, lyx som inte gör det kommer man inte uppskatta. Problemet är (som vanligt) att lära känna sig själv.

Jag gillar kontraster och kan uppskatta det mest spartanska (bo hos lokalbefolkning på landsbygden i t.ex. Thailand, Uganda och liknande) till att bo på 5-stjärnigt hotell. Så utifrån min uppsättning värderingar kring vad som är viktigt i livet kommer några spontana tankar.

• First/Business class - har provat ett par resor. Värt det på resor över 4 timmar om man reser själv, men svårmotiverat om man reser som hel familj. Sedan är det stor skillnad på olika bolags erbjudande.

• Lounge på flygplats - lätt värt det med hela familjen om man har mer än en timmes väntetid så man hinner utnyttja det.

• Restauranger med 3 Michelin-stjärnor - kul men gör man det för ofta så blir det lika blaisse som att äta på den lokala lunchkrogen. Under ett halvår besökte vi Noma i Köpenhamn, ElevenMadison och Daniel i New York, Frantzen i Stockholm och Wollmers i Malmö. Något år tidigare även Jiro i Tokyo. Det som stack ut mest var Jiro. Man köper sig en upplevelse lika mycket som en middag. Idag gör vi kanske 1-2 sådana besök om året.

• Datorprylar - jag köper nästan uteslutande de bästa grejerna och upplever att det är värt det, men det är mycket jobbrelaterat. Spenderar ju 12 timmar om dagen framför datorn.

• Resor med barnen - lätt värt det, särskilt nu när de börjar bli större. Kan vara allt från weekendresa till Prag med äldsta dottern jag gör säjlv nu i augusti med min mor eller all-inclusive på 5-stjärnigt i Grekland.

• Ekologisk och nyttig mat - inte så mycket i absoluta kronor, men det är schysst att alltid typ ha frukt, bär, grönsaker och mycket ekologiskt hemma.

• Tjänster - köper numer nästan alltid saker med hemleverans, inbärning och installation. Har haft au pair, hemstädning och en hel del andra sådana saker. Önskar att det fanns typ vaktmästare och kock som man kunde ha.

Saker vi i princip inte lägger några pengar på som kompisar gör:

• Viner / Champagne - har druckit relativt dyra viner (ett par tusen kr flaskan) och det tycker jag är kul att testa, men inget vi lägger pengar på utifrån konsumtion. Sedan har vi köpt Champagne-flaskor till vår vinportfölj för 20 000+ kr-flaskan. Men det är mer av - behöver vi pengarna om 15 år så säljer vi dem, annars dricker vi upp dem. :slightly_smiling_face:

• Inredning - vi lägger väldigt lite pengar på inredning, mycket ikea och mycket standard. Tror att den mest exklusiva prylen vi har inredningsmässigt är vasen Dagg av svenskt tenn. Alltså i förhållande till vad en normal vas kostar.

• Kläder och skor - väldigt liten utgiftspost som många anser vara lyx.

Det som jag just nu velar som tusan i är huruvida det är värt det med en lyxbil (Porsche Taycan) eller ej. Men det kan man läsa mer om i den andra tråden

Ja, spännande tråd att tänka kring.

1 gillning

Ännu bättre vid flygförseningar eller inställda flyg. Senaste gången vi flög hem från Miami var vårat plan till Stockholm inställt så det blev några extra timmar på Heathrow och då var tillgången till lounge värt mycket.

Tyvärr är British Airways businessclasslounger på Heathrow ganska tråkiga och ibland ganska välfyllda men det är ändå bättre än att inte komma in där. Flyger man BA från terminal 2 på Heathrow är Cathay Pacifics lounge ett bättre val.

1 gillning

Blev rätt glad av att läsa detta inlägg från dig Jan. Jag har via er podcast förstått det som att ni inte spenderar så mkt pengar eller har direkt något ni lägger extra mkt pengar på, men det du radar upp är ju rätt mkt ändå och verkligen efter devisen att spendera på det som ger energi och inte tvärtom. Då har jag tolkar er rätt fel då jag uppfattat det som att ni är rätt sparsamma på de flesta områden. :slight_smile: Vad gäller porschen så har du väl velat fram och tillbaka rätt många år nu och sist efter läst boken Psychology of Money kommit fram till att du inte ska ha en dyr bil? :wink:

Det som ger mig energi är:

• Restaurangbesök. Dock anser jag att 8/10 restauranger inte är värt pengarna, men man får göra en del research före.
  • Kläder
  • Resor

Det som inte ger mig energi är (just nu, lär säkert ändras sig i livet längre fram):

• Bilar
  • Båtar
  • Extra sommarhus eller liknande
  • Tv, stereo, datorer

Det som är viktigast för mig är att lägga en budget med sparmål och inköpslistor till olika saker jag verkligen vill lägga pengar på och försöka leva efter att spendera på det som ger mig energi och inte vara snål där, men samtidigt vara grym på att spara. :slight_smile:

3 gillningar

Business class är helt klart värt det om man måste vara fräsch när man kommer fram, exempelvis om syftet med resan är något viktigt affärsmöte.
Håller med dig om att business class med familjen är helt onödigt.

Har åkt First class ett par gånger på semester när jag var ung, men aldrig något jag skulle betala för idag. Antar att jag får erkänna att det på den tiden mest var för att imponera på min dåvarande flickvän (och det varju välspenderade pengar ändå, då hon idag är min fru).

3 gillningar

Tack, ja, till stor del handlar det om medveten konsumtion och jag gillar kontraster. :slightly_smiling_face:

Det som jag tycker är klurigt är att lista ut ibland om jag gör det för att jag genuint vill det eller om det omgivningens förväntningar eller något lägre behov som t.ex. egot. Porschen i den separata tråden är det som gör det jobbigt eftersom jag inte kan urskilja det ena från det andra.

Jag kan tänka mig att slänga lite extra pengar på “lyx”. Problemet är att jag ofta har blivit väldigt besviken att “jaha, var det inte bättre än såhär”…

Jag fick låna en bekants Porsche Panamera Hybrid som kostade tydligen runt 1,2 mille. Jag synade den i sömmarna och körde runt en hel del och den gav mig verkligen inget mervärde alls. Såg ut och uppförde sig som en vanlig bil för minst halva priset. Plastiga knappar i överflöd, superkrångligt infotainmentsystem och ja, det mesta såg ut och uppförde sig som i vilken vanlig bil som helst. Jag vågar inte ens tänka på vad service/reparationskostnaderna blir.

En gång blev vi ombokade till business class på en inrikesflygning i Kina, och det var faktiskt väldigt trevligt. Vet inte om jag hade betalat det nästan dubbla priset dock, men det var skönt att slippa “boskapsvagnen” och kunna sitta i säten som det faktiskt gick att fälla bak rejält så man kan få sig en blund. Jag sover aldrig på flyg annars just pga att jag inte kan sova sittande.

Vi testade även hemstäd en provmånad. Kostade några tusenlappar och för den tiden de jobbade och med det resultatet var det i mitt tycke inte värt pengarna.

Vad mer har vi testat? Hmm, lyxmat för några tusen, det kan bli bra men kan även bli en helt alldaglig upplevelse. Ofta faller det på översaltad mat, dålig servispersonal som inte tar hand om mig. Detta tycker jag funkar mycket bättre i andra länder jag varit i, där man på såna fina restauranger ofta får en personlig servitör. Här får man en stressig människa som har 3-4 sällskap att hålla reda på.

Kläder köper jag det billigaste jag hittar, ytterst sällan det är någon kvalitet bara för att jeansen kostar 1299 istället för 299 kr. Min fru gav mig gucci-kalsonger som var svindyra, men de fick slängas redan efter ett halvår pga hål och saker som trillade bort. Ett par kallingar jag köpte i Kina som kostade 15 spänn höll mångdubbelt längre och kastades enbart för att jag inte ville behålla dem längre, de var hur fina och hela som helst.

Mycket av det som är dyrt tycker jag inte är prisvärt. Kostar det 10 ggr mer än en likvärdig pryl är kvaliteten eller upplevelsen inte 10 ggr bättre, så varför ska jag då göda det märket på bekostnad av mina egna surt intjänade slantar. Jag är så långt ifrån en märkesb*g som det bara går, och ser ingen anledning att visa upp ett märke av något slag i tron att det ger mig “status”.

4 gillningar

Lite intressant det där var gränsen mellan lyx och livskvalitet går? Menar man att lyx=statusprylar eller menar man att allt som är ett dyrare alternativ är lyx?

Jag skulle gärna köpa ett litet hus i en by i södra Frankrike och renovera. Det ligger helt klart bortanför livets nödtorft, särskilt med tanke på att jag redan äger ett sommarhus. Men skulle nog snarare tänka på det som livskvalitet än statusköp/lyx?

Jag har en rad andra grejer jag drömmer om som kräver en ansenlig pengapåse, men som jag inte skulle betrakta som lyx/status. Eller är det så att lyx har förskjutits? För kanske bara 15 år sen var pool relativt lyxigt, idag finns det även i vanliga villakvarter. Är det då fortfarande lyx?

Måste svara på ditt stycke om kläder, då jag själv har det som stort intresse själv. :slight_smile:
Där vill jag nog ändå säga att det nästan blir billigare i längden om man köper färre men bättre plagg. Jag tycker det är enorm skillnad på skor, byxor, kostymer, skjortor, rockar osv, men man måste nog först förstå var man ska leta…och nej du ska inte köpa gucci kalsonger…då betalar man nog bara för märket. :joy: Det finns faktiskt märken än i dag som värdesätter hantverk och kvalitet före marknadsföring och stora logotyper, men det hittar man inte i de vanliga galleriorna.

2 gillningar

Skor är ju verkligen ett exempel där Riktig kvalitet kan löna sig. Har inte ångrat mina handsydda oxfords en dag. Vissa tycker man är en idiot som lägger 4k på skor, men jag vet inte hur många “gant” och “björn borg” för 1500 jag har slitit ut på nolltid. Dessa har nu hållt 3 år och har inga planer på att slänga dem än!

Däremot att lägga 400kr på vagabond istället för 1500kr på Gant - absolut. Ska jag köpa billig kvalitet vill jag betala billigt för det.

1 gillning

Allt är relativt. Man får försöka matcha kvalité med sitt behov.

Använder du fina skor ofta, kanske i jobbet, då låter hemsydda dyra skor rationellt men om du använder dem en gång om året fungerar ett billigare alternativ lika bra.

Det är likadant med det mesta. Men ibland får man verkligen något extra om man betalar mer. Bättre funktion, enklare hantering, bekvämlighet mm.

1 gillning

Tror mkt handlar om ens intresse. :slight_smile: Oavsett om det gäller fiske, jakt, kläder, ljud, mat eller nåt helt annat så tror jag man först uppskattar god kvalitet (lyx) på riktigt när man kan ämnet riktigt bra.

1 gillning

Den ’lyx’ jag tycker är mest värt det är att köpa sig ur slitande situationer. Det är också den största skillnaden på hur jag upplever mitt liv efter jag tjänat pengar jämfört med innan. Exempel:

• Chafför som hämtar på flygplatsen/stationen/hamnen istället för att konka grejerna in på tunnelbana.

• Taxi istället för nattbuss.

• VIP istället för kö.

• Frukost inkluderat istället för jaga kaffe på morgonen.

• Stort rum istället för att trängas.

• Skön stol istället för att ledbrytas.

Etc

4 gillningar

Vilka märken har garanterad kvalitet? Jag är mycket intresserad av dessa.

1 gillning

Jag tror att det absolut ligger något i att man ska se upp med vad man skaffar sig som vanor, tråkigt när lyx blir rutin.

Men, jag tror också att det finns en balans mellan livskvalite och för dyrt, där det gäller att hitta rätt. Ska jag på semester i närområdet en weekend är boende centralt för upplevelsen. Ska jag till Los Angeles är boende mindre viktigt då det kommer vara en liten del av upplevelsen. En del har haft turen att födas som obrydda o kan sova var som helst närsomhelst, jag är dock inte en av dom. Därför blir boende en fråga som påverkar mig även tiden jag inte är på hotellet eftersom jag också lätt blir stressad av dålig sömn, i synnerhet om den beror på saker utanför mig, såsom en dålig säng.

Jag reser mycket i jobbet, kanske 70-90 nätter borta om året. Ett stort rum såsom en svit på ett bättre hotell kommer att göra mitt arbete lättare. En hyrbil i premiumklass kommer också göra det lättare, om jag inte kört dit jag ska. Hade jag kunnat hade jag alltid bott på svit varje natt jag sover borta. Jag skulle bli förvånad om någon tyckte annorlunda.

Det som är min största insikt från att resa mycket i arbetet är att relativt små ökningar i pris kan ha oproportionerligt stora ökningar i trivsel. Som tillgång till Lounge på flygplats när flyget är försenats. Eller ett större rum med utsikt mot ett litet rum med en vägg utanför fönstret.

1 gillning

Hehe, vad pratar vi om, kläder? några andra produkter?
Garanterad kvalitet är ju lite luddigt vad man menar med och är olika för person till person väl? :slight_smile: Jag har en sparkvot på ca 50 % av lönen men spenderar verkligen också på det som ger mig energi, och det är bland annat kläder. Gott hantverk fascinerar mig verkligen och att köpa färre men bättre plagg. Kan väl säga att jag har ett slags minimalistiskt tänk på kläder. Jag handlar nog kläder motsatsvis till vad många andra gör som springer på gallerier och köper sin 10:e vita skjorta med halvkass passform och kvalitet till 30 % rea för 400 kr. Min drömvärld består av att skräddarsydda plagg skulle vara billigare (som det var förr) och att man långsamt syr upp de plagg man behöver över en tid och vårdar de (istället för att ha 12 plastiga limmade kostymer från tiger för ändå rätt dyra priser med tanke på vad man får…inte en sekund bättre än kostym från H&M…). :slight_smile:

Jag har några Crockett & Jones skor som jag haft i 10 år och ser ut som de är nya. (Man behöver ju såklart vårda skorna då och då). Väldigt god kvalitet och kanske första steget prismässigt för riktigt välgjorda skor. Använder de kanske två gånger i veckan var. Bara skönare och skönare att använda. Har inte en tanke på att de inte kommer vara med i 10 år till. Har några rockar som är över 10 år, bytt innefodret på dom och lagat på ena en gång, annars tänker jag att de hänger med några år till.

Mina B&W hörlurar har jag haft i 8 år, funkar precis lika bra nu och kommer säkert ha den 8 år till. Upplever de som god kvalitet.

Tycker det finns extremt bra kvalitet på produkter i nästan alla kategorier om man bara intresserar sig lite för det och letar. Man finner nog knappt någon kvalitetsprodukt alls i dagens stora gallerior och köpcentrum vad gäller kläder.

Jag lägger nog mindre pengar på många saker än mina kollegor och kompisar, men köper färre saker än dem.

Min macbook pro som jag nu skriver på har jag förresten haft i 7 år, och den funkar…men där vete fan om det är god kvalitet, batteriet är verkligen inte vad det än gång var. :smiley:

2 gillningar