Materialistiska/lyx varor och tjänster, rätt trevligt ändå?

Jag tror att det handlar om som @MoaD alltid påtalar att det handlar om huruvida det går i linje med ens värderingar, egenskaper, känslor, intentioner och så vidare. Lyx som går i linje med det kommer man uppskatta, lyx som inte gör det kommer man inte uppskatta. Problemet är (som vanligt) att lära känna sig själv.

Jag gillar kontraster och kan uppskatta det mest spartanska (bo hos lokalbefolkning på landsbygden i t.ex. Thailand, Uganda och liknande) till att bo på 5-stjärnigt hotell. Så utifrån min uppsättning värderingar kring vad som är viktigt i livet kommer några spontana tankar.

• First/Business class - har provat ett par resor. Värt det på resor över 4 timmar om man reser själv, men svårmotiverat om man reser som hel familj. Sedan är det stor skillnad på olika bolags erbjudande.

• Lounge på flygplats - lätt värt det med hela familjen om man har mer än en timmes väntetid så man hinner utnyttja det.

• Restauranger med 3 Michelin-stjärnor - kul men gör man det för ofta så blir det lika blaisse som att äta på den lokala lunchkrogen. Under ett halvår besökte vi Noma i Köpenhamn, ElevenMadison och Daniel i New York, Frantzen i Stockholm och Wollmers i Malmö. Något år tidigare även Jiro i Tokyo. Det som stack ut mest var Jiro. Man köper sig en upplevelse lika mycket som en middag. Idag gör vi kanske 1-2 sådana besök om året.

• Datorprylar - jag köper nästan uteslutande de bästa grejerna och upplever att det är värt det, men det är mycket jobbrelaterat. Spenderar ju 12 timmar om dagen framför datorn.

• Resor med barnen - lätt värt det, särskilt nu när de börjar bli större. Kan vara allt från weekendresa till Prag med äldsta dottern jag gör säjlv nu i augusti med min mor eller all-inclusive på 5-stjärnigt i Grekland.

• Ekologisk och nyttig mat - inte så mycket i absoluta kronor, men det är schysst att alltid typ ha frukt, bär, grönsaker och mycket ekologiskt hemma.

• Tjänster - köper numer nästan alltid saker med hemleverans, inbärning och installation. Har haft au pair, hemstädning och en hel del andra sådana saker. Önskar att det fanns typ vaktmästare och kock som man kunde ha.

Saker vi i princip inte lägger några pengar på som kompisar gör:

• Viner / Champagne - har druckit relativt dyra viner (ett par tusen kr flaskan) och det tycker jag är kul att testa, men inget vi lägger pengar på utifrån konsumtion. Sedan har vi köpt Champagne-flaskor till vår vinportfölj för 20 000+ kr-flaskan. Men det är mer av - behöver vi pengarna om 15 år så säljer vi dem, annars dricker vi upp dem. :slightly_smiling_face:

• Inredning - vi lägger väldigt lite pengar på inredning, mycket ikea och mycket standard. Tror att den mest exklusiva prylen vi har inredningsmässigt är vasen Dagg av svenskt tenn. Alltså i förhållande till vad en normal vas kostar.

• Kläder och skor - väldigt liten utgiftspost som många anser vara lyx.

Det som jag just nu velar som tusan i är huruvida det är värt det med en lyxbil (Porsche Taycan) eller ej. Men det kan man läsa mer om i den andra tråden

Ja, spännande tråd att tänka kring.

1 gillning