Intressant! Pensionsmyndigheten redovisar ju nettoförmögenhet exklusive bostad. Så de hsr med bankkonton och lån också.
Skulle vara intressant att rensa Avanza/Nordnet-statistiken på konton som är noll. Är det inte så att väldigt många ISK-konton är noll på dessa platformar vilket kan sänka medianen rejält?
Men jag antar att deras nettoförmögenhet är exklusive KF?
Skrivit det flera gånger förut i forumet. Men jag tror inte Avanza/Nordnet lockar de förmögnaste kunderna, utan snarare de som är intresserade av aktiehandel och kanske vill bli förmögna (helst snabbt
). De jag känner med mest pengar har inte Ava/non utan någon “gammelbank”. Kanske delvis för att de är lite äldre också?
Mina största tillgångar ligger utomlands. Finns inte med på din graf…
Lite sent ute till tråden, men borde inte förklaringen till både 65±stapeln och 0-19-stapeln vara att äldre människor inte använder avanza/nordnet i någon större utsträckning utan litar mer på “riktiga” banker. Vilket sen även gäller när de ger bort fonder i present till 0-19-åringar också.
Sen är ju rubriken på Y-axeln spännande. “Medianförmögenhet (snitt i åldersgruppen)” tolkar jag det som ett aggregat av ett aggregat, vilket blir väldigt hafsigt och närmar sig servettskiss-territorium. Ser hellre inga siffror, och en diskussion om varför det inte finns och hela området är komplicerat, än felaktiga/missvisande siffror.
Har varit i nyheterna en del för något tag sen, det finns förslag att införa ett förmögenhetsregister så man kan ha bra statistik och därigenom bra underlag för att bedömma hur framtida skatteändringar slår. En del kapitalägare är dock negativa, eftersom de tror det skulle öppna vägen till förmögenhetsbeskattning.
Just nu är det bara bankerna själva som vet hur mycket pengar deras kunder har, de rapporterar bara skatteunderlag till SKV där de gjort beräkningarna själva.