Hej. Är det någon som har mellanlandat i London efter den 2 e april? Jag undrar om man behöver deras nya eta/visum om man bara mellanlandar. Det är 16 pund per person och vi är sex pers. Det blir 1250kr, pengar jag gärna undviker att betala om det går.
Jag ska byta terminal från 3 till 5 och sedan vidare till Kanada.
Behövs inte om du gör en transit, dvs mellandar för att kliva på ett plan för att komma till slutdestinationen.
man behöver VISA endast om du passerar deras pass/gränskontroll dvs att du vill passera Tullara, ut i London etc
Usch, hoppas att jag slipper. Ska mellanlanda där om några veckor för att föyga till Sydamerika. Ville inte göra det då jag avskyr London, men det var såpass mycket billigare än alternativen. Om man måste betala för visum faller ju det. Minns att senast var jag tvungen att gå en jäkla väg och passera säkerhetskontrollen på nytt. Men att kräva visum för transfer känns ju riktigt korkat.
Du ska ju inte in i England, så det ska du inte behöva
Citat
Om du inte skall byta flygplats …
Upp till varje enskilt land då det inte finns några internationella avtal. Vad jag kan hitta så behöver ni “transit visa”.
Böh. Jag visste att det var en dålig idé att flyga via fientligt territorium. Får kolla upp det; tack för tipset. ![]()
Om du byter terminal så passerar du pass-gränsen. Så förmodligen behöver du eta.
ETA kostade inget jättemycket för oss. Ca. 200kr per person och är giltigt i två år så kan användas flera gånger beroende på hur mycket man reser via London.
Jag hade inte riskerat resan för 250 sek per person.
Lite offtopic men ändå inte:
I Kanada behöver man deras ETA ÄVEN om man bara mellanlandar och ska vidare.
Flög via Kanada förra året och vi fick inte ens checka in på flygplatsen, som skulle ta oss via Kanada till Stockholm, innan vi kunde visa upp godkänd ETA (och nej vi skulle bara mellanlanda, inte inträde eller byte av flygplats).
Hutlöst otacksamt. För en familj på fyra skulle jag säga utöver kostnaden för varje ansökan att det är också 2-3h pappersexercis för att ansöka om ETA, tid från ens liv som man aldrig får tillbaka ![]()
Gick ni igenom passkontroll i Kanada? Var exakt ville de att ni skulle visa upp ETA? Bytte ni flygbolag?
Normalt sett går man ju bara från en gate till en annan, jag bara funderar på när det i så fall är aktuellt. Det verkar så orimligt om man inte av någon anledning passerar genom någon form av utgång/kontroll.
2-3 tim? Låter mycket. Hade själv missat denna regel när vi skulle mellanlanda i Canada. Insåg det när vi precis nått Kastrup. Blev lite svettigt att sitta på resväskan och fixa det med mobilen för 4 personer, men några 2 timmar tog det inte.
Åkte den gången från USA med mellanlandning i Kanada. Som sagt fick jag visa min godkända ETA innan jag ens fick checka-in på flyget i USA.
I princip bara Kanadensare och Amerikanare som är undantagna regeln om krav på ETA vid denna situation.
Tycker fenomenet flygplatser är intressant. Lite samma med ambassader.
Dock finns inget motsvarande Wienkonvention för flygplatser.
Flygplatser är landets territorium och är du på flygplatsen så är du tydligen i landet. Finns administrativa zoner med tullfrihet och liknande (den magiska taxfreen). Men allt handlar om hur landet vill tillämpa sin egen lag.
Hört att det finns någon form av värdeförvaring på vissa flygplatser, du slipper formellt ta in sakerna i landet. Verkar vara till för guld eller dyr konst och liknande. Slipper även ta in i sitt eget land.