Seniorlån har i alla fall tidigare haft riktigt urusla villkor. Med tanke på hur låg ränta man kan binda ett bostadslån på i 3 eller 5 år så skulle jag bli förvånad om det inte är lönsamt i de flesta fall. Om man är lite före 60 i ålder. Då kan man omvärdera beslutet vid pension och betala av lånet med pengarna.
Det går inte att få bostadslån (i praktiken) då. Men har man ett blir man inte magiskt av med det.
Har en liten “Golden Butterfly” mellanriskhink på 50kkr, inte för att det egentligen behövs då lägenheten täcker upp för hela hinken. Utan mest för att jag alltid velat ha Golden Butterfly portfölj för att följa dess utveckling ![]()
Ja de är tyvärr dyra men jag tänker att om man inte ens vet om man behöver pengarna någon gång som pensionär så måste man väl räkna på skillnaden, eller?
Om jag tar ett bolån vid 60 men inte tror man behöver pengar ur huset förrän vid 75 så har man betalt (med dagens ränta) 1.5% * 15 år så 22.5% i ränta före jag ens behöver pengarna. Plus att man tar risken att räntan går upp under nästa 15 år.
Visst kostar seniorlån runt 3%enheter mer per år än vanliga bolån så det beror helt på situationen, när man eventuellt behöver pengarna, annat sparande etc.
Tänker bara att man kan behöva utvärdera situationen ordentligt för sin situation 
Givet att man stoppar sina miljoner (från bostaden) på nollräntekonto.
Binder man pengarna kan man få räntor uppåt/över 1 procent på konto med insättningsgaranti.
Lånar man bara upp 50% av bostaden kan nischbankerna ofta ge mycket bättre ränta än 1,5%.
Sätter man pengarna i en RT portfölj under tiden har man antagligen ännu bättre läge.
Ja du har säkert rätt men det är inte alla som vill ta lån när det inte behövs och hålla på med att sprida ut X miljoner på olika konton för att motverka boräntan, eller investera med viss risk lånade pengar.
Men absolut vill man göra det så ska man göra det.
Tänker bara att allt inte passar alla och att det inte skadar att utvärdera alternativen specifikt för sin situation.
Inte lusläst varje inlägg, men vad det gäller mellanriskhinken så är den för egen del överfull med “övervärdet” i huset.
Huset utgör bundet kapital i hinken, som fritt kapital har vi valt att ha ett års fasta utgifter.
Det fria kapitalet ligger i en variant av rikatillsammansportföljen, som senaste året viktats om mer mot en golden butterfly. (inte mycket kvar av de långa räntorna just nu, lite mer aktier ganska mycket kontanter och guld).
Jag är influerad av Eric Strand, samt Jans resonemang runt det asymmetriska perspektivet, liten uppsida stor nedsida vad det gäller långa räntefonderna.