Vad menar Jan egentligen när han säger att man bara behöver spara till 3 saker, buffert, boende och pension?
Är inte majoriteten av människorna på detta forum inne på börsen för att någon gång ”bli rika”?
Jag sparar till pension men också för att kunna få utlopp för vad jag nu kan tänkas ha för idéer om 25 år? Resa first class, bjuda hela familjen på en otrolig resa varje år? Köpa konst?
Det verkar ju som att jan själv lägger en hel del tid på börsen med saminvesteringar
och dylikt… detta är ju helt onödigt om man bara behöver spara till pensionen i princip
Jag är en trogen följare av bloggen sedan många år. Håller med om mycket men inte allt. Jag är fortfarande av den uppfattningen att det absolut kan vara en fördel att hyra sin bostad och att det faktiskt inte är så svårt att få tag i en hyresrätt till rimliga priser om man har lite tid. Pratar inte om Stockholm. Har du ändrat uppfattning om bostadsbubblan och fördelen med hyresrätter. Jag hör dig aldrig prata om frågan nu för tiden. Hälsningar, Ulrika
Citat
Anne Wibble tyckte att alla svenskar borde ha en årslön på banken. Det hånades hon för. Men hon hade rätt. Att inte ha minst en årslön mellan sig och löneslaveriet är ovärdigt.
Absolut. Hyresrätt i Sverige är på många sätt ett lyxboende. Hade ett avsnitt om det för många år sedan med VD för Bjurfors.
Tror dock att på längre period än 10 år bör man äga sitt boende eftersom man får ett antal sekundärfördelar (belåningsvärde, ränteavdrag, ROT- och RUT, inflationsskydd etc).
Tycker fortfarande vi har en bubbla och att man inte ska spekulera i sitt boende. Inte ändrat åsikt, men haft fel i 10 år.
De saker du nämner förutsätter att det är tjänster man tänkt bruka, såklart. Som TS skriver är det självklart ens personliga mål dom bör styra vad man sparar till och i vilken fördelning. Huvudsaken är nog att man sparar öht för att känna igen sig i detta forum
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne