Lämnar FIRE för att ha de bra nu…

Detta :point_up: tillsammans med inspiration från ”Die With Zero” har hjälpt mig till en ny riktning i livet!

(Har iofs inte läst boken Die With Zero, men inspireras av tanken…)

Mitt intresse för privatekonomi sträcker sig lång tid tillbaka. Jag förde till och med kassabok som barn, för att det var roligt. :face_with_peeking_eye::woman_facepalming:t2::melting_face::face_with_hand_over_mouth::joy:

Jag råkade hitta bloggen ”Early Retirement Extreme” för väldigt länge sedan och ”Mr Money Mustache” för ganska länge sedan. Jag höll koll på Rika Tillsammans-bloggen och vände fram och tillbaka och upp och ner på 4-hinkarmetoden många gånger innan jag till sist valde att gå med i RT-forumet. (Jag har nu läst sjukt mycket på forumet, det har typ ersatt all annan läsning för mig. Nästan.)

Efter en tid av långsam hjärntvättning här på forumet, på ett positivt sätt, för att jag har valt att ta till mig av de trådar och inlägg som har varit viktiga för mig där jag är i mitt liv, håller nu förändring på att ske. Äntligen. Det är jobbigt just nu (nä förresten, det är skitjobbigt :exploding_head:) men samtidigt spännande, och snart blir det bättre! :+1::smiling_face_with_three_hearts::hugs: (Eller… jag tror ju det… :face_with_peeking_eye::face_with_spiral_eyes::grimacing:)

Buffert, boende och pension… Eftersom jag har rätt bra koll på dessa tre, och ingen annan stor dröm att spara till (vill ju bara ha ett enkelt och bra liv) så kämpar jag nu för att förbättra min vardag.

Jag har under alltför lång tid (typ alltid?) kämpat. Både med ekonomin och med livet i stort. Sjuka föräldrar, småbarnsåren, struligt äktenskap, döda föräldrar, skilsmässa, cancer, ensamhet, otillräcklighet, ja alltså, så som livet är eller kan vara. I detta har jag försökt spara ihop till någon sorts trygghet inför en avlägsen pension. Och på riktigt försökt både tänka och känna att så många har det mycket värre, det är inte hur man har det utan hur man tar det. Etc.

Buffert, boende och pension… och yngsta barnet tar snart studenten. :student::smiling_face_with_three_hearts: Med mindre ansvar för barnen är det dags att tänka lite mer på mig själv.

Jag väljer nu att lämna en fast anställning till förmån för ett vikariat. Med lägre lön. Jag skippar tankarna och planerna på FIRE. Jag vill ha det bra nu. Jag borde ha lämnat mitt nuvarande jobb för länge sedan. Jag har under lång tid försökt vända på sättet jag tänker för att trivas på mitt jobb, men har liksom inte lyckats.

Vad är jag rädd för? Vad är det värsta som kan hända?

Jag kommer få en tillräckligt bra pension. Jag har ett boende jag trivs med. Och bufferten, jamen den är väl till för att användas i såna här situationer!? :+1::sunny::sunglasses:

Rika tillsammans - för mig började det absolut med intresset för privatekonomi. Men nu handlar det definitivt mer om ett rikt liv. Och vad är det? För mig? :sunny:

Det går nog kanske tvärtemot vad många har som målbild. Med trådar om hög månadslön, hög sparkvot, dyra fritidsintressen, coolaste kaffemaskinen :wink:, drömbilen, godaste champagnen, bästa glassen, prenumeration av kaffebönor, bästa all-inclusive semestern osv så kanske jag är en udda fågel med min önskan om enklast tänkbara tillvaro.

Jag gillar egentligen lyx i vardagen. Ibland kan jag undra om jag lurar mig själv. Kanske vill jag bara ha en förändring? Kommer jag ångra mig? Jag verkar inte ha så högt humankapital, eftersom det har varit sjukt svårt att hitta nytt jobb. Efter tiden med vikariatet väntar kanske arbetslöshet. Jag har ingen aning. Det är rätt läskigt. Och just nu genomlider jag en lååång uppsägningstid med en massa innestående semesterdagar som jag inte får ta ut.

Vad är jag rädd för? Vad är det värsta som kan hända? :roll_eyes::exploding_head::face_with_peeking_eye:

Det löser sig väl? :thinking::grimacing::thinking:

Det måste lösa sig! :smiley::blush::grin:

Jag har ju koll på buffert, boende och pension!:+1::sunny::slightly_smiling_face:

Tack! :smiling_face_with_three_hearts: @janbolmeson

:+1::heart::hugs:

102 gillningar

Wow, grattis till att vara ute på spelplanen! Det är det händer. Lite som en nära-livet-upplevelse. :slightly_smiling_face:

Grattis och jag hoppas att du firar! Det är nämligen det som det handlar om, att göra saker på sitt sätt. Inspirerande!

19 gillningar

Modigt!

Och helt rätt!

6 gillningar

Instämmer! Modigt och helt rätt.:+1:t2:

3 gillningar

jag tycker det är underbart när man kan finna inspiration i böcker man inte läst, det sparar så oerhört mycket tid också

18 gillningar

Fan vilken härlig läsning!

Känner igen mig i den där undran i fall man kanske lurar sig själv. Jag jobbar deltid och jagar fortfarande min karriär som musiker. Ibland undrar man ju varför man inte bara skiter i det och börjar jaga den där lönen på 45000kr som det alltid snackas om. Men jag TROR inte att det är min dröm. Visst, det hade ju känts jävligt gött att känna sig riktigt trygg i att det finns pengar, men det är sällan det som driver mig… TROR jag i alla fall.

Tack för att du delar med dig!

Jag hejar på dig!!! :smiley:

14 gillningar

Grattis till det!
För att zooma ut lite så förutspår (gissar) jag att den här sortens inlägg kommer bli allt vanligare. Vi kommer från en lång period med rusande börs och bostadspriser och tanken på FIRE har känts möjlig och nästan lätt för många.
Nu rör vi oss, verkar många bedömare anse, in i ett annat börsklimat med helt andra möjligheter. Och trenden med FIRE borde därför bli mindre attraktiv.

10 gillningar

Blir alldeles varm i hjärtat av att läsa detta!

Kanske, men du är inte ensam!
Jag kanske inte riktigt kvalar in på ‘enklast tänkbara’ men… inte långt ifrån tror jag.
Så vi är åtminstone två som kan kroka arm.

Bidrar med lite tankespjärn i frågan:
Vad är det bästa som kan hända?
:wink:

:rofl:
Lite det som Umberto Eco’s berömda anti-library handlar om också, om än att det inte uttrycks fullt så kärnfullt. :upside_down_face:

6 gillningar

Tack! :blush:

Jag fick ett tips av en god vän att ställa de två frågorna till mig själv när/om jag känner mig stressad eller otillräcklig: ”Vad är jag rädd för?” Och: ”Vad är det värsta som kan hända?” Jag tycker att det hjälper. Det är som om ljuset faller på de skumma tankarna och oron skingras. Och jag vågar ta steget, till något annat, bättre.

Det är också bra att vända på det. Såklart kan massa bästa saker hända! Jag tror att den här förändringen i mitt liv får fler positiva konsekvenser än jag kan föreställa mig!

Tack!

:+1::sunny::hugs:

5 gillningar

Först av allt grattis till att ha brutit med en destruktiv arbetssituation.
Det första man skall vara medveten om vad gäller detta forum är att det på intet sätt är representativt för Sverige.
De trådar som handlar om dyra yttre attribut såsom lyxbilar och klockor är heller inte representativa för den iofs väldigt spretiga FIRE-rörelsen som till stor del handlar om att kunna leva av sitt sparkapital utan lönearbete genom att tvärtom skala bort yttre lyx.

Lycka till med nästa fas i ditt nya liv !

7 gillningar

känns som du har koll på allt det viktiga !!
våga njut av det du har här och nu och tackla denna nya utmaning så kommer du inte bara få njutning utan kommer även utvecklas som vi gör med alla erfarenheter.

tänker även att i värsta / bästa fall så kan du ju bara söka nytt jobb om det vill sig att det går på den vägen. men det viktiga är ju att det är ditt beslut

4 gillningar

Lycka till! Exakt, vad är det värsta som kan hända ? Du lever troligen i ett av de bästa länderna i världen om du vill leva i nuet!

3 gillningar

Love it.
Jag inspirerades i tonåren av visan dygdens lögn, från albumet Folklår av Bengt Sändh och Finn Zetterholm. Kanske lite för mycket.
Nu är jag mer balanserad och bränner inte allt på att leva livet, men lagom mycket.

2 gillningar

Låter sunt, tycker jag :+1:

Personligen inget fan av FIRE, även om jag kan förstå lockelsen.

2 gillningar

Jag tänker likadant. “Lev nu, dö sen” (Miss Li).

Min övertygelse om att det är rätt väg att gå för mig stärktes häromdagen.

En av mina kollegor och hennes man skulle gå i pension till sommaren eftersom de fyller 65 i år. I december blev han sjuk och nu, fyra månader senare, är han död. Det som skulle bli deras första sommar som pensionärer och början på ett nytt gemensamt kapitel tog bara slut utan förvarning. Han hade inga underliggande sjukdomar eller levde destruktivt på något sätt. Tvärtom så var han otroligt noga med hur han levde och tog hand om sig själv.

Livet är alldeles för skört för att inte passa på att leva så länge det går.

16 gillningar

Jag har mentalt gjort en lite liknande resa som du har gjort, eller, jag är mitt i den.
Jag arbetade på en arbetsplats som på många sätt var jättebra men ändå var lite destruktiv i kanterna. Jag trivdes inte men hade det samtidigt så bra att det kändes som att jag satt i en gyllene bur. Hög lön, bra arbetstider, ingen pendling. Jobbet var helt enkelt perfekt för mitt privatliv.
Så hittade jag till RikaTillsammans och började investera.
Strax efteråt hittade jag FIRE och plötsligt fann jag lösningen som skulle ta mig bort från jobbet jag ogillade.
I flera år sparade jag och FIRE närmade sig allt mer. Men det slet lite på min relation. Min man trivs på sitt jobb och vill hellre lägga pengar på upplevelser än att spara extra. Själv har jag mått dåligt av de höga utgifterna för hotellnätter och utemat.
I somras bestämde jag att det gick vara slut på det. Nu ska vi lägga mer pengar på upplevelser även om det leder till att vi når FIRE senare eller inte alls. Istället bytte jag jobb och hoppas att jag ska trivas bättre så att jag inte VILL gå i pension vid 45.

19 gillningar

Vilken härlig tråd. Jag inser mer och mer att summan jag ser på Lysa varken gör till eller från för min glädje. Egentligen vill jag leva som min bonusstyvfar, som är pensionerad och spenderar dagarna med att fiska. Ett enkelt liv helt enkelt.

11 gillningar

Tragiskt med din fd kollega som dog strax efter 65 och aldrig fick uppleva de goda pensionsåren.
Man kan vända på resonemanget och se det som att man bör överväga att sluta jobba när man har råd och fortfarande har hälsan.

4 gillningar

“Die Now - Live Later” (KMFDM) :wink:

Sedan tycker jag att om man slavar och/eller snålar så att man missar att leva så har man missat idén med FIRE. I min plan ingår mer det typ av liv du också söker. Jag jobbar därför inte över, jag har arrangerat mitt schema med en ledig dag mitt i veckan och snarare anpassat vardagens sysslor och krav efter förutsättningarna.

Det tror jag de flesta kan skriva under på. Övriga har inte fattat det än. :slight_smile:

5 gillningar

Visst men poängen är att man kanske aldrig når fram till det läget där man kan sluta jobba för att man har råd pga av att man kanske inte har råd eller att livet bjuder på oväntade situationer som kastar allt över ända.

1 gillning