Den med insikt såg att de svenska bolag du räknar upp var till största delen luft, konsultfirmor, även om de visade vara bra inkubatorer för talang.
Amazon “ägde” redan från början sina egna slutkunder och skapade lojalitet hos dessa, precis som andra framgångsrika företag genom historien, som Walmart, IKEA, etc.
Jag hade köpte Amazonaktier då med stor förvissning. Tyvärr var jag då inne i en fas där jag inte var så intresserad av aktier, och det var betydligt krångligare då att köpa USA aktier som svensk.
När blev det egentligen enkelt att köpa USA aktier som svensk? Från vilket år kunde man som småsparare någorlunda enkelt köpa USA-aktier och från när kunde man sätta in dem i en KF?
Chrysler var vid GFC inte ens ett börsnoterat företag.
On May 14, 2007, DaimlerChrysler announced the sale of 80.1% of Chrysler Group to American private equity firm Cerberus Capital Management, L.P., thereafter known as Chrysler LLC, although Daimler (renamed as Daimler AG) continued to hold a 19.9% stake.
The economic collapse of 2007 to 2009 pushed the fragile company to the brink.
Chrysler var då ökända för sina kostnadsbesparingar och sålde skitprodukter, det var inte svårt att se vart det bolaget var på väg.
Följer man bolag noga kan man ofta se tecknen på att de håller på att tappa det, innan börskursen dyker speciellt mycket.