Jag har investerat ett tag men är ny på forumet och hade hoppats på lite råd av er som kommit längre i livet och på den ekonomiska resan. Förstår att mitt inlägg är av riktig I-landskaraktär och kan vara provocerande för vissa, ber om ursäkt för det!
Jag är väldigt nöjd med mitt liv men har helt plötsligt mer pengar än vad jag behöver/har strävat efter. Innan jag köper något dumt, en sommarstuga eller båt tänkte jag höra om det finns några goda råd
Bakgrund: Ganska plötsligt har min karriär och mitt egna företag tagit fart. På mitt jobb har jag fått en kraftig löneökning till cirka 90k kr/mån samt någon sorts pension/bonus där jag får 7 årslöner om jag stannar i 20 år (utöver vanliga tjänstepensionen). Samtidigt har mitt egna företag börjar generera vinst, ungefär 20k kr/mån när alla skatter är betalda.
Jag och min fru har medelklassbakgrund, är i 35-års åldern, har 2 små barn, 2 rimliga bilar och bor i en villa i en mellanstor stad. Vi har gjort den vanliga resan, pluggar 5 år, jobbat hårt, renoverat huset, legat på 40k-50k kr/mån (min fru är kvar där). Vi sparar för att sluta jobba lagom till att barnen flyttar hemifrån (kanske några år till nu då med tanke på bonusen).
Tips? Hur gjorde du när du var i min situation? Vad har jag missat?
Jag skulle rekommendera artiklarna på hemsidan under “ett rikare liv”:
Sedan tror jag att det handlar väldigt mycket om att börja skifta fokus från t.ex. de mer prestationsorienterade målen till t.ex.
Hur vill jag att livet ska kännas?
Hur kan jag använda pengarna för att göra vardagen rikare?
Vilka minnen vill jag skapa tillsammans med människor jag tycker om?
Vad är ett rikt liv för mig?
Att lite börja designa sitt liv medvetet efter ovan.
Sedan finns det massor av verktyg och liknande på hemsidan. Som supporter får du t.ex. Livshjulet som är ett bra ställe att börja på. Under 2026 kommer jag har lite träffat för supportrar på Patreon där vi kommer göra en del av dessa övningar och verktyg. Det är i alla fall vad jag hade önskat att jag visste.
Det är ju visserligen trevligt, men det är också en rejäl inlåsningseffekt. Jag har incitamentsprogram som rullar över 3 och 5 år, det tycker jag är lite halvjobbigt.
Haha, ja, absolut. Jag kämpar fortfarande. Det kommer ett avsnitt om 14 dagar med Moa där vi pratar om just det här med att designa livet och gå från “by default” till “by design”.
Ja du har rätt, en våldsam inlåsningseffekt. Trivs bra nu men känns "läskigt” att den kommer öka i värde så att säga. Just nu är den ju värd typ 30k kr/mån, när jag har 10 år kvar blir det närmare 60k kr/mån.
Hur har du gjort? Delar av mig funderar på att lämna nu för att inte fastna…
Jag har lovat mig själv att inte fokusera för hårt på incitamentsprogrammen. Men än så länge är jag kvar. Det är dock skillnad på dina tjugo år, där extremt mycket kan hända. Det är ju ett halvt yrkesliv.
Låter klokt. Ja du har rätt, 20 år är långt, till och med förhoppningsvis resten av min karriär om jag lyckas med en halvtidig FIRE. Samtidigt så kanske jag bara ska tänka “jag har ett jobb jag trivs med, får 90k kr/mån och de betalar vanlig tjänstepension”. I dagsläget hade jag jobbat kvar även under de omständigheterna…