Mer pengar på kontot - hur kan jag gå från 50 000 SEK till 500 000 SEK?

Skärmbild 2022-04-23 230127
På fem år behöver man investera 6500kr per månad och ha en ränta på ca. 10% per år för att komma upp till 500k.
Mig veterligen finns det inga säkra investeringar som ger 10% per år.
Det innebär att man måste investera mycket större belopp för att med mindre risk komma upp i 500k efter fem år.

3 gillningar

Skärmbild 2022-04-23 230827
Om man lägger in allt på ett räntekonto med 1% så behöver du sätta in 8300kr per månad i fem år.

4 gillningar

Finns nog många sätt men för mig var det att spara 3000kr/mån i ca 10 år på indexfonder.

Jag har också ställt frågor. Får se om jag får några svar

Jag är mycket intresserad Jag har fonder på mitt Avanza konto Har du något annat fondsparkonto du kan rekommendera

Tack det var klart och tydligt

Nej, egentligen inte. Vilken bank det är är inte det viktigaste, men ett kontinuerligt sparande i billiga indexfonder för att nå ränta-på-ränta-effekten är ju viktigast. Jag har tre olika banker med fonder, bl a Avanza. Köper du kontinuerligt t ex en global indexfond så gör envisheten, kontinuiteten och tiden jobbet. Men just nu är det lite tröstlöst då det mesta backat i värde 2022. Det kan teoretiskt sett gå upp 25% 2023, ingen vet.

2 gillningar

Spara på ett ISK konto det du förvaltar själv. Sen när du går i pension och tar ut pengar är det ur skattesynpunkt gynnsamt stt jobba lite också.

Du är den där 0.00001% :wink: Grattis! Jag sparar mindre men har nog ändå chans att nå 25MSEK om jag kör på till den före detta pensionsåldern vid 65. Men risken/chansen att jag skjutit ut mig från arbetsmarknaden tidigare än så är överhängande, och kommer därför inte nå denna summa (åtminstone inte i dagens penningvärde, vart inflationen tar oss vet vi ju inte).

Att spara ihop 450KSEK på ett vanligt insättningsgarantikonto borde vara möjligt, om man inte vill ta någon risk alls. Men att få 50 000kr att “bli” 500 000kr utan att ta risk blir svårt. Om nu inte inflationen tar fart då, så att 500 000kr motsvarar 50 0000kr i dagens penningvärde.

Spara hälften på sparkonto och hälften i någon billig indexfond? Då kan du ju garanterat inte förlora mer än 50%, om hela världens börs går till 0. Och gör den det har du och vi andra också nog större problem. Att spara 50% på sparkonto och 50% i aktieindex är ju ganska nära den klassiska 60/40-portföljen och egentligen inte en dålig idé. Lite lägre risk tack mindre aktier, och lite lägre risk tack vare kontanter istället för räntor. Men man ska komma ihåg att du istället tar en annan risk, nämligen urholkningen av kapitalet på grund av inflationen. Ett sparkonto med 1% ränta är en garanterad förlust på 2-5% om året i dagens inflationsklimat. Inflationen var väl 6% i årstakt förra månaden, och fick du då 1% ränta i årstakt på ditt säkra sparkonto, så gick du egentligen back 5%. Inte nominellt, men realt. Den risken ska inte försummas, i synnerhet inte nu när inflationen kanske tar fart beroende på hur man mäter den. Kanske kan detta synsätt få dig att vilja sprida dina risker lite? Lite kontant, lite aktier?

4 gillningar

Är pengar allt? Investera i ett rikt liv med upplevelser etc
Spar lite till placering.
Många ska bli miljonärer men livets överraskning ar gör att man inte ska vänta med planer.
Ta pengarna med i graven?

1 gillning

Precis. jag gör både och

Men om du som jag får 14000 före skatt i pension så kanske du också skulle vilja ha mera pengar på kontot
Jag vill få mina pengar att växa fort

Tyvärr går inte det utan stora risker och dessutom är sannolikheten att det går dåligt större än det går bra. Som gambling/lotter.

Med en kort tidshorisont (mindre än 10 år) så är det dumt att ta så hög risk som aktiemarknaden ger. Samtidigt är ändå aktiemarknaden i princip den marknad med mest avkastning där pengarna växer som mest (ca 7% per år).

Det är därför många försöker komma med olika förslag till möjligheter att förbättra din privatekonomi på andra sätt. Det är små saker som kan göra jättestor skillnad för dig. Vilka av dessa saker som passar dig bäst kan bara du själv svara på.

Att få växa pengarna 10 gånger på 5 år går inte att göra med den risktolerans du beskriver att du har. Dessutom liknar de typer av risker som krävs snarare gambling/lotteri än investerande. Sannolikheten att du förlorar alla pengar (och ev. mer därtill) är större än att det går bra om du ska växa dina pengar 10 gånger på 5 år.

5 gillningar

Jag hoppas du förstår att vi vill ditt bästa när vi säger att det inte finns några säkra sätt att få pengar att växa fort så som du beskrivit att du vill att de växer.

De som säger annat har dålig kunskap, ljuger, tar för stora risker eller tjänar pengar på dig.

Vi har inget att vinna eller förlora ifall du får dina pengar att växa/krympa så vi har ingen anledning till att försöka luras eller fara med osanningar.

Jag önskar jag kunde ge dig ett recept på hur man får pengar att växa fort på ett säkert sätt, men det kan jag inte :frowning:

6 gillningar

Har du möjlighet att få större inkomster? Det tror jag blir snabbaste vägen till mer pengar på kontot. Att jobba som pensionär är också skattemässigt gynnat.

1 gillning

Tyvärr är detta inte möjligt utan att samtidigt ta stor risk.
Nu har du levt och arbetat nästan ett helt yrkesliv och av olika anledningar är det först på slutspurten som tanken på pension infunnit sig. Jag förmodar att du haft skoj under resans gång.

Lyssna inte på de som erbjuder snabba cash eller fantastiska investeringsmöjligheter.

5 gillningar

Tack Ja jag förstår att det är inte så enkelt För många år sedan när man fick placera en del av sina pensionspengar satte dem i ryska fonder . De gick ganska bra…
Nu är det noll på det kontot
Jag tänkte bara få idéer då Jag läste om killen som gick från 0 till 5 Mille
Då tänkte jag att att det inte kunde vara så svårt för mig att gå från 0 till 500 000
Tack en gång

Om din recept hade fungerat så bra hade vi alla blivit miljonerer på bara några år. Ingen av oss hade behövt arbeta längre :joy::grin::+1:. Ingetting i livet brukar gå så fort.

1 gillning

Javisst går det att gå från 0 till 5 miljoner på 5 år om man sparar 5 miljoner från sin inkomst under 5 år.

Eller så kan man vinna på en lott. Då kan man gå från 0 till fler miljoner på några sekunder.

Vi har ingen aning om hur han/hon i den tråden har gjort. Vi vet inte ens hur mycket personen sparat. Det omnämns även en bostadsaffär, det kan ha varit jättelyckosamt det med.

Det som jag och andra försöker säga är att det är helt orimligt att växa ett kapital 10 gånger på 5 år utan stort sparande under tiden. Vi har försökt ge dig olika tips på saker du kan göra för att förbättra din ekonomiska situation.

Om du hade kunna spara 1 miljon om året från dina inkomster krävs ingen avkastning alls för att uppnå 5 miljoner på 5 år.

2 gillningar

Jo visst förstår jag dig. Pengar är bra i slutet av månaden såklart.
Tyvärr så tog våra politiker i dagens värde runt 800 miljarder av Pensionsfonderna som aldrig ersattes.
Det är därför vi ska jobba till helst 75 år.
Har inte hört något parti som nämnt att de vill återställa skulden.
För några år sedan kom förslag på att minska pension med motsvarande privat sparande.
De drog tillbaka det ganska snabbt. För alltid?