Mer pengar på kontot - hur kan jag gå från 50 000 SEK till 500 000 SEK?

Skuld?

Staten tog över ansvaret för garantipensionen istället för att den utbetalning skulle ligga på pensionssystemet, ihop med detta flyttades även bufferten för betalningar av garantipension på 250 miljarder och inte 600 miljarder…

Om du ska klaga på något bör det vara inbetalningar över inkomsttaket går direkt in i statskassan. Detta ”kostar” Pensionssystemet ca 40 miljarder per år.

5 gillningar

Ja efter att ha servat vårt land med arbetskraft i 50 år får jag 14000 före skatt…
Borte tänkt annorlunda för 50 år sedan

Och jag är tacksam för de svar jag fått
Tyvärr var det ju så att många tycker att jag ska jobba mer
Vilket är ju svårt när man jobbar heltid.
Jag hoppas att jag hittar någon lösning

Annat alternativ är annars att jobba i Norge några år och spara mellan skillnaden i lön.

Går även att ta ut pension från 62 i Sverige ihop med lön i Norge och spara hela summan, blir troligen en mer gynsam affär för dig.

Hur smidigt är det att flytta till Norge för att arbeta när man är 60 år :joy::grin::thinking: ?

2 gillningar

Ja jag vet inte vad värdet på de ca 300 miljarder de tog ut av fonderna under 2 tillfällen är i värde 30 år senare.
Persson visste redan då att de inte skulle ersättas.
Det är ingen klagan. Ren fakta
Där av så behöver vår befolkning jobba längre.

Har släktningar som tog ut svensk pension vid 61 år och jobbade sista åren i Norge.

Som jag förstod det på dem så blev det en markant skillnad i deras ekonomi men har aldrig räknat på det själv.

2 gillningar

Staten tar över utgifter för ca 20 miljarder per år från pensionsystemet och får 250 miljarder i en gångs betalning.

Skulle säga att pensionärerna vann det bytet men du verkar ha en annan åsikt?

1 gillning

Det är ett förslag många kommit med, helt enkelt eftersom om du kan jobba lite extra såsom övertid eller obekväma arbetstider så kan du få förbättra din situation avsevärt.

Ditt motargument var att allt försvann i skatt, vilket flera påpekade inte stämmer då din marginalskatt visade sig vara relativt låg.

Det är inte heller någon som säger att det är lätt. Men det är bland de minst svåra vägarna att förbättra din ekonomiska situation.

I praktiken finns det två saker du kan göra, minska dina utgifter och öka dina inkomster.

Att öka dina kapitalinkomster (avkastning) så att du når ditt mål på 500kSEK från 50kSEK på 5 år är inte rimligt.

Att öka dina tjänsteinkomster innebär att på något sätt förändra det du gör nu, t.ex. jobba mer, jobba andra tider, annan arbetsgivare med högre lön o.s.v.
Detta kanske inte är lätt men är klart mindre svårt än att få extremt hög avkastning (kapitalinkomster).

Kvar är sen att se över alla din utgifter och se om du kan spara mer pengar. Det kommer också vara klart mindre svårt än att lösa problemet via extremt hög avkastning.

Alltså ta ett helhetsgrepp och se över alla delar som är rimliga, dina kvarvarande år i yrkeslivet (lön) och dina utgifter/levnadskostnader. Vilket som passar dig bäst finns ingen annan än du som kan svara på.

1 gillning

Jo som jag har skrivit tidigare Är det inte bara att åka och jobba man måste söka autorisation och det är det jag håller på med. Det är krångligt och tar tid

Ja. Passar vissa o inte andra

Det är Flera som har nämnt att jag kan jobba extra
Kan meddela att jag för några år sedan tog truckkort eftersom det fattas truckförare
Det visade sig senare att de flesta företag tar bara in truckförare via bemanningsföretag och bemanningsföretagen anställer bara till 50 % om man har studier vid sidan av
Så det blev en utbildning för några tusenlappar som inte har kommit till användning.
Att jobba extra när man jobbar heltid är inte enkelt

Om du sparar regelbundet inför pensionen så lär du ju få ihop mer än om du inte sparar alls iallafall. Varför måste det vara just 500000?
Jag sparade ihop 500 000 genom att först spara någon tusenlapp varje månad. Min lön var inte över 25000/månad. Efter ett par år höjde jag sparandet genom att göra en strikt budget och ta bort utgifter för sådant som egentligen inte gav mig så mycket. Jag jobbade också extra på helger en period.
Under två år satte jag in 200000 i globala fonder och en mindre del i sverigefonder. Sänkte sedan takten lite så att det blir mer hållbart i längden,men när det väl börjat rulla på gick det mycket lättare än jag trodde.

Jag har sparat enbart I aktiefonder, men sparandet är långsiktigt. Jag har också en buffert och ett sparande för semesterresor etc på ett sparkonto som gör att jag aldrig behöver tänka på att ta ut pengar ur fonderna för sådant som en oväntad kostnad eller liknande.
Oavsett inkomst är det alltid bättre att ta kontroll över sin ekonomi med en budget och någon form av sparande som man själv väljer. Den minsta åtgärd är väldigt mycket bättre än ingen. Mitt råd är att tänka på processen mer än en summa som ett slutmål.

Kom ihåg att det krävs 5 arbetsår i Norge för att ha rätt till norsk pension också.

Tack så mycket 500.000 är bara en siffra Jag tänker om jag ska skaffa en bostad är väl den summan väldigt bra att ha eller när jag blir pensionär så är det väl bra att ha den summan ungefär mer eller mindre spelar ingen roll.
Som sagt jag spar så mycket jag kan.
Svårt att jobba extra när man jobbar 100 % redan och i min ålder är det inte lätt o man är trött på helgen.
Jag vill heller inte spara varenda krona
Jag måste leva också
Jag vill också gå ut med mina vänner ibland och ta en fika
jag kanske vill bjuda mina barn på mat hemma kanske gå på bio och sånt
Just nu känns det som att allt är dyrt.
Det jag var ute efter var ett klokt sätt att få pengarna att växa

Tack jag Siktar inte på att få pension från Norge

I såna fall kolla igenom regelverket samt beräkningar noggrann då det finns risk att du förlorar långsiktigt på Norge iom lägre pension.

Tack det ska jag göra

Ja
Där av underskottet.
Innan “lånet som försvann” fanns det en fungerande kassa som kunde betala vettiga pensioner.
Du säger de är vinnare men får allt mindre ändå?
Att svenskar sedan jobbar längst i EU åtminstone så gör det saken ännu märkligare.
Dessutom till lägre procentuell pension.

Det bästa sättet att höja sin lön är att byta arbetsgivare. Jag vet inte dina omständigheter, men det kanske kan vara ett alternativ? Jag vet folk som bytt jobb som 60-åringar.

Ett annat spår är om du kan få ekonomisk hjälp av nära och kära. Om mina föräldrar skulle sitta i en svår sits ekonomiskt skulle iaf skjuta till lite pengar.