Mer pengar på kontot - hur kan jag gå från 50 000 SEK till 500 000 SEK?

Se över kostnaderna för bilen? Min erfarenhet är att det ofta finns mycket att spara på det.

Även en ”äldre/gratis” bil kostar en hel del i drivmedel, reparationer, däck, skatt, service osv.

Finns möjlighet att t ex åka kollektivt, cykel, moped, byta till mer bränslesnål/mindre bil, hitta billig elbil osv? Allt beror på dina förutsättningar men här skulle jag personligen gräva lite mer.

Se över boendekostnaderna? Mindre boende, sänka uppvärmningskostnaderna, se över försäkringar/abonnemang, ”kallställa” del av lägenhet/hus osv.

Skaffa lönsam extrainkomst som kanske kan skötas på kvällar/helger?

1 gillning

Du verkar inte känna att det finns möjlighet för dig att jobba mer, men går det att jobba längre? Skjuter du upp pensionen några år så kommer det ge mycket, både vad gäller hur mycket du jobbar spara, hur mycket avkastning du hinner få och hur hög din pension från staten blir.

Det har du det enda enkla recept för att få mer pengar till pensionen. Jag tror att alla andra sätt är lite försent.

2 gillningar

tror ingen föreslagit att gå ner i tid…tänker att du kanske behöver investera i ditt eget välmående de sista åren för att ist kunna jobba längre, efter att din ålderspension ”kickat in. Då fortsätter du ju att tjäna in pensionsrätter och skattelättnad tillkommer (vid 66?)…

1 gillning

Hur min jobbsituation ser ut om 5 år är ju ingen någon som vet någonting om
det är ju inget säkert kort att förvänta sig att jag kan jobba
allting kan hända min kropp kan sluta fungera jag kan bli sjuk
Jag tänker mer säkra kort där kan investera och få pengarna att växa
Tack för förslaget