Mest lönsamt som företagare?

Hej! Driver ett AB och funderar på vad som är mest lönsamt i längden? En sparhorisont på 10år exakt.

1. Att ta ut hög lön ( 537.000/år för att maxa pension?), därefter utdelning och investera privat?
  2. Att ta ut hög lön ( 537.000/år för att maxa pension?), därefter investera genom företaget i en KF?
  3. Att ta ut lägre lön, större utdelning, investera privat?
    Eller är jag helt ute och cyklar? :smiley:
    Andra alternativ? Kanske finns nån tidigare tråd om detta?
  1. Att ta ut hög lön ( 537.000/år för att maxa utdelningsutrymme till brytgräns), därefter utdelning och investera privat, därefter investera genom företaget i en KF.

Utdelningsutrymmet sparas därför ska man alltid ta lön till brytgräns först.
Pengar i handen är bättre än pengar i företaget då vi inte vet hur skatten blir framåt.

1 gillning

Tack! Okej så KF är alltså ett alternativ efter både lön och utdelning om jag förstod rätt?

Kan bara intyga @E.D:s svar. Vi har en del trådar på ämnet i forumet. T.ex. ett när det gäller pension:

Glöm inte bort periodiseringsfond och liknande om du närmar dig pension.

Absolut. Men en vanlig depå är inte helt dum heller. Kolla gärna här:

Är lite smått krångligt, eller de kanske inte är det jag vet inte. Vi är ett familjeföretag (3st, son 29år, son 32år, far 55år) där vi tänkte maxa nån typ av lönsamhet tills den dagen kommer om 10 år då far kommer att gå i pension. Så vet inte riktigt vad som passar för denna situation, men förmodligen så är det lön till brytgräns-utdelning-kf

Ja, det skulle jag säga spontant. Kolla gärna med en redovisningskonsult som kan hjälpa er att räkna på det. Annars kan jag kanske rekommendera någon. :+1:

1 gillning