Jag bor i Singapore sen ett par månader tillbaka och vill fortsätta spara i 100 procent global indexfond med det som blir över av lönen men är osäker på hur jag bäst gör detta praktiskt.
Som jag ser det så finns två alternativ:
Föra över pengarna till Sverige med t.ex. Wise och fylla på min Avanza-ISK
Investera pengarna här i Singapore i en global index-ETF med t.ex. Moo moo (vilket verkar vara deras variant av Avanza)
Det jag undrar om mest är om “dividend”-skatten på fondinnehållet i USA hanteras annorlunda i en ETF än i Länsförsäkringar global indexnära (eller vad de nu bytt namn till), och om jag tjänar något på att föra över pengarna månadsvis nu jämfört med att föra över allt som en större klumpsumma någon gång i framtiden när jag flyttar tillbaka till Sverige (eller någon annanstans).
Om du är skattskyldig i Singapore är det väl bättre/enklare att spara där, och eftersom skatten på kapitalvinster är 0% där blir det väl enklare att deklarera vinsten i Singapore, eftersom du inte behöver deklarera den, än att försöka spara på ISK, som du väl inte får göra om du är utskriven från Sverige, och sen deklarera i Sverige och försöka förklara att du inte skall skatta ???
Har ingen aning om hur det funkar.
Jag skulle nog köpa någon billig ETF på IBKR i din situation (precis som jag gör i min). Att använda lokala mäklare kan krångla till saker när man flyttar till ett annat land, medan internationella mäklare som IBKR hanterar det hela smidigare. Källskatten på utdelningar beror på i vilket land fonden är baserad, så möjligen är det värt att köpa en Irlandsbaserad fond (15 % skatt på utdelningar från USA) även om man bor i Singapore.