Microsoft Office för typ 100 kr - vettigt?

Jag noterar att man inte längre behöver ha sådana där dyra abonnemang på MS Office som finns på jobbet. Det går bra att köpa en “fast version” av MS Office för en liten kostnad. Jag funderar på om det är vettigt. Huvudfrågan är alltså vad alternativen är. Notera att detta inte är en fråga om “prisvärdhet”. Den frågan vore regelrätt dum.

Jag har använt Open Office hemma i många år och det fungerar ju. Samtidigt finns ju även andra gratisvarianter av Office och de kanske är bättre i något avseende?

Den uppenbara fördelen med att ha Microsoft Office är ju att man utan hinder kan öppna jobbfiler eller annat material på datorn hemma. Ska man använda något annat program kan det bli konstigt. Samtidigt fungerar ju PDF-filer bra för att hålla alla marginaler på rätt plats.

På jobbet använder jag pivottabeller massor till allt möjligt hela tiden. Jag har inte haft så stor anledning att göra det hemma men i teorin är det ju bra. Vad har ni andra för erfarenheter av olika Office-alternativ för hemmabruk? Vilka funktioner använder ni eller “önskar er” och hur har ni löst det?

Microsoft Office 2021 Standard 1 User PC | livekort.se

Förväntas du öppna jobbfiler från en hemdator ska din arbetsgivare stå för kostnaden oavsett.

Jag kör f ö Open Office till allt sådant sedan Hedenhös.

3 gillningar

Jag förväntas absolut inte öppna jobbfiler hemifrån men ibland har jag valt att göra det själv. Det är smidigt att ha stor skärm hemma istället för att sitta med laptopen, åtminstone när man ska göra vissa grejer.

Eftersom jag skriver ut saker på jobbet brukar jag använda “jobbformat” på en hel del filer av det skälet. Det är ingen stor grej egentligen.

Jag tänker i stort ungefär så här:

1. Word - Jag använder bara enkla grejer så MS Office eller Open Office kvittar.
  2. Excel - Jag tycker om MS Excel så här finns en mer subjektiv faktor. Dock vet jag inte riktigt om MS Excel på riktigt är användbart hemma.
  3. Övriga program - Powerpoint är ju bra för typ föreningsliv eller politik. Onenote kanske man kan använda privat på något sätt. Osäker på behovet dock.

:thinking: det hade jag nog försökt undvika. Företaget lär inte uppmuntra, sannolikt inte ens tillåta, det av säkerhetsskäl.

Kör Msoft 365 privat för knappt 1000 kr per år så man jobbar på samma sätt som på jobbet. Går lite snabbare när man är van vid var allt är. Plus att man alltid har en uppdaterad version och samma typ av backup i molnet. Känns helt ok att betala för det i mitt fall.

2 gillningar

Jag jobbar statligt och numera har vi väldigt tydlig status på alla dokument. Det är ingen stor grej att göra det så länge dokumenten är fria från känsliga uppgifter. Det är kanske inget som skulle uppmuntras men då beror det nog på att alla inte har koll på reglerna fullt ut. Skulle man ha generellt liberala regler skulle det leda till slarvande på sina håll.

Stora institutioner typ universitet osv får typ köpa Office licenser billigare och i någon form av ”bulk”.

De licenserna får enligt avtal inte säljas vidare men vad jag förstått är det de produkterna dessa sidor säljer, du som köpare begår inget olagligt.

Jag kan inte riktigt se några nackdelar mer än att du får en fast version av Office istället för ständiga uppdateringar. Med tanke på priset är det dock svårt att motivera att ha ett abonnemang för typ 1000 kr om året om du enbart ska ha det på en dator

Problemet med de där licenserna är att du oftast enbart kommer kunna aktivera dem på en dator, så om din dator går sönder och du köper en ny kommer du behöva köpa en ny licens

Virus mm. är det som min arbetsgivare absolut vill undvika för det kan stänga ner hela företaget.

Detta har jag också förstått. Idén var att möjligen köpa detta i samband med att jag köper ny dator. Då är den fullt utrustad från start.

Jag gillar generellt inte prenumerationer. Köpte en singel Office för några 100-lappar för ett par år sedan. Funkar utmärkt även om den inte uppdateras.

Skillnaden mot Open Office Calc är försumbar, tycker jag. Men det beror kanske på vilken typ av excelryttare man är. :smiley:

Alltså är det bara det här kan du ju koppla jobblaptopen till skärmen? Eller är det något jag missar hah.

4 gillningar

Vi kör Office ProPlus 2024 på Windowsdatorerna hemma. Då vet jag att det alltid fungerar med filer från våra olika arbetsplatser.

Det enda jag tycker känns lite sådär är att man måste ladda ner filerna från en tredje part. Vet inte vad som kan dölja sig i dessa filer, men jag kanske bara är okunnig och nojig…? :thinking:

Just av denna anledningen har jag precis börjat prova LibreOffice. Tycker det funkar bra, även om det inte är så slickt som Excel är, rent utseendemässigt…

Har sedan många år Microsoft 365 Family som gäller för 6 enheter. Då ingår det mesta i Office 365. Dessutom ingår 1 TB diskutrymme på Onedrive vilket är huvudskälet till att jag har prenumerationen. Att enkelt kunna komma åt alla sina filer från vilken enhet som helst och med säkerhet som 2-faktors autentisering är hur bra som helst.
Det kostar på t ex livekort.se 645 kr per år, dvs 54 kr per månad. Kan vara irriterande att betala för en prenumeration men jag tycker det är hur bra som helst.
Några år har det sålts på rea så jag tror jag har köpt koder för så lite som 200 kr och laddat in tre års giltighet.
I mitt tycke en bättre lösning än att köpa Office 2021 för betydligt mindre pengar men också utan versionsuppdateringar.

3 gillningar

Hemma kör jag office365 gratis numera, 5GB lagring bara. Använder det extremt lite privat. Libreoffice i all ära men funkar sådär när man använder gamla word filer.

Kan du inte köpa en på liknande sidor nedan alt gamekeys eller vad den heter? 100-300 kr sen klart :sweat_smile: kör allt från dessa Windows, cadprogram m.m

https://softwaresupply.net/product/microsoft-office-365-personal-pc-mac-tablet-1-device/?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Google2&utm_medium=cpc&utm_term=5594&src=shpEUROPE20241211saad21aa&gad_source=1&gbraid=0AAAAADR-_MFW7O5cNzXjZiH93Fq0Y7XLa&gclid=Cj0KCQiAsOq6BhDuARIsAGQ4-zg-xKZJpnrNx8cDyF6z1nNs6CSSo8SEYKOLmQfj2-pFQSDDd5e52T4aAphmEALw_wcB

Jag brukar köpa förnyelse på Microsoft 365 Family från Tyskland när det är på rea, dock tror jag att man behöver VPN för att aktivera det.
Av någon anledning går det bra så länge jag kör tysk IP-adress när jag aktiverar, även om mitt konto är svenskt.

Köpte senast 15 månader för 54€ och fem användare på tyska Amazon, digital utgåva där man får en aktiveringsnyckel direkt.

Det blir en årskostnad på 8,64€ per person, och då ingår officepaketet + 1TB molnlagring i Onedrive för varje användare.

Det är säkert helt ok pris om man köper via Sverige också men när jag har kollat på förnyelse har det varit dyrare.

Om du inte redan gjort det kan det vara värt att undersöka om det går att få licens via jobbet. Jag jobbar hmmm… halv-statligt, och vi kan hämta en gratis Office-licens vi kan installera lagligt på privat dator.

Du kan ju börja med att kolla om du inte helt enkelt kan ladda ner Office i inloggat läge på office.com till din privata dator och logga in med din jobbmail. Licensen kan nog gälla för 3-5 datorer.

1 gillning

Det finns annonser ute där man kan köpa Office 365 med uppdateringar för småpengar (engångsbetalning) också. När jag läser på verkar det dock som att enklare fasta Office-versioner är “legala”. Det är en produkt som finns. Att sälja Office 365 för småpengar borde betyda att det antingen är en scam eller att det är något mer avancerat myglande bakom. Risken borde då vara att även om det fungerar så upphör det att fungera efter en tid.