Bästa sättet om det går för er är att köpa office via jobbet. Jag fick en fast version för typ 180 kr. vad jag minns för ca. 1,5 år sedan. då vet man att det är the real deal samt laddar ner rubbet direkt från Microsoft. Kanske inte alla företag som erbjuder detta åt anställda tyvärr.
Ingen scam, har haft det i flera år. Ordinarie pris i Sverige om man köper direkt via Microsoft är 1200kr (vilket ändå är ok för 6 personer) men det finns ju som sagt andra återförsäljare som alltid är billigare och ibland har det extra nedsatt.
Det är bara att köpa när det är deal så läggs det på nuvarande abonnemangsperiod.
T.ex. denna, säljs direkt av Amazon och ingen skum underleverantör.
65€ för ett år vilket blir 10,83€/person inkl. 1TB molnlagring per person. Ordinarie pris 100€ vilket inte är så långt ifrån Microsofts eget, men som sagt rabatterat ibland, vilket det är när jag skriver detta.
Dock har jag som sagt behövt använda VPN och ställt in den i någon minut på Tyskland vid aktivering hos Microsoft, sen funkar allt som vanligt med eller utan VPN.
Alltså, att öppna dokument från sin arbetsgivare på sin privata dator, det ska man inte göra oavsett. Det förstår du väl?
Jag hoppas att du är en skämtare.
Vi pratar inte om ”dokument från arbetsgivaren” i första hand, snarare presentationer och annat som jag jobbat fram själv. Det är just för sådant som det är bra med stor skärm och bra arbetsmiljö.
Jag kör Googles appar för Office-funktionalitet. Finns allt, sheets, docs, slides, todos etcetera. Och synkar bra mellan lur, padda och lap.
Dessa är 100 % gratis för normal användning privat. Sedan har du gmail, videomöten, kalender och lagring på 15GB helt gratis.
Vill du utöka storage kan du få 100GB för 19kr/mån.
Väldigt prisvärt och i jämförelse med Office-produkterna från MS är mycket av all bullshit-funktionalitet avskalad som 99% av oss simpla användare inte kör ändå.
Fungerar även utmärkt att öppna/konverera MS-filer.
Att det är online är någonstans den stora poängen. Man slipper all hantering och alla risker.
Instämmer helt, och Google uppfyller det kriteriet 100 %
Ganska dyrt när man kan få 1TB av Microsoft för mindre pengar även till ordinarie pris, om man kör ett family-abonnemang och delar.
Men jag tycker också att Googles lösning är helt ok, använde det mycket i grupparbeten när jag pluggade.
Jag jobbar bara så mycket i Excel på jobbet att det är skönt att inte behöva ställa om hjärnan när man sitter med det hemma.
Jag säger inte emot, men kan du utnyttja det utan att betala grundavgift för O365?
Det finns en gratis webbaserad version men jag har inte kört den då jag valt att betala för att få molnlagringen.
Däremot jobbar jag ofta med Excel i webbläsaren, vissa funktioner och delar av gränssnitt tappar man men oftast inget väsentligt, för mina behov.
Det kan ju vara något om man är ok med webbversionerna av MS-apparna.
Min upplevelse på jobbet när dokument öppnas i webbversion (om det är samma app som du tänker på) är det första jag brukar göra att klicka på Open in app då MS-webbapparna ger mig issues ![]()
Men det kanske funkar för andra.
Och dela sina jobbdokument med google där all data mineas? Jo jag tackar jag.
Jag har inget att dölja.
Tror du inte MS ägnar sig åt liknande?
Dessa nycklar kommer oftast från låglöneländer. Får egentligen inte säljas vidare.
I unga dar körde jag alltid pirataktiverat office men nu längre behövs inte det. Man kan ladda ned och köra desktop versionen helt gratis men saknar lite funktioner eller så kör man Office365 som också är gratis men extra lagring kostar.
Alt kör man libre office, google docs.
Absolut men har du företagslicens antar jag att andra regler. Att dra in det på sitt privata google konto är en annan femma.
Så att ta dokument från jobbets företagslicens för office365 och sedan in i sin privata google konto är ju big no no. Ditt företag vill nog hålla sina hemligheter hemliga.
Hur kan det då vara en tysk licens?
Är Tyskland ett låglöneland?
Det är ett sätt, finns fler.
Ok, jag har bara köpt tyska licenser och bara pratat om Tyskland ovan. Ordinarie pris är typ samma som här men ibland är det som sagt nedsatt på tyska Amazon.
Ett alt är att ansöka en högskolekurs och sen skaffa MSDN om det fortfarande finns. Då fick man licenser till office, Windows etc för typ 100kr. Sen bara att avsluta utbildningen, jag använder min windows nyckel fortfarande efter 15 år…
Jo, absolut. Jobb och privata dokument vill jag hålla helt isär, inte bara för jobbets skull utan även åt andra hållet. Vill varken ge min arbetsgivare teoretisk möjlighet att se privata dokument på samma sätt som jag inte vill riskera att vara orsaken till att något corporate kommer på vift eller vara anledning till virus eller något annat.