Det märks att du inte håller på med krypto om du tror att ”grejen med krypto” är att det ska vara ospårbart.
ID-kopplingen finns inte där. Det borde jag skrivit istället.
Det beror på. Många av handelsplatserna jag köper på måste du göra KYC (motsvarighet till svensk kundkännedom).
…men om jag lyckas lägga rabarber på din nyckel finns ju ingen koppling mellan dig och blockkedjan längre. Väl?
Jag har ingen nyckel till tex Binance. Det är vanlig inloggning med support och återställande av lösenord om jag skulle glömma. Tänk Avanza fast du köper olika kryptovalutor istället för aktier och fonder.
Men pratar du inte delar av bitcoins (om vi ens pratar bitcoin) då? Är det delinnehav så finns väl nyckeln hos investeringsinstitutet?
Fast nu spårar vi ur tråden, vi kan släppa det.
Regeringen ser ut att falla. Om Löfven inte kommer tillbaka så är kanske detta också slutet för miljonärsskatten: Analys: Utgången tycks vara given – Löfven faller | SVT Nyheter.
“Vänsterpartiet fäller regeringen - stoppar miljonärsskatt” ![]()
Ja, kanske… men vad gör det med marknaden om det blir nya talmansrundor eller nyval. Jag är inte odelat positiv. 
Man ska inte dra för stora slutsatser av historik, men så här blev börsutvecklingen efter valet i september 2018 och ett halvår framåt.
Länsförsäkringar Sverige Indexnära jämfört med Länsförsäkringar Global Indexnära.
När regeringen Löfven II tillträdde 21 januari 2019 tycks den svenska börsen ha utvecklats i stort sett likvärdigt med den globala marknaden sedan valet.
Exakt så jag menar…
spekulation följer
Jag skulle just pytsa in en större klump slantar på Avanza, men känner att jag avvaktar lekstugan lite. Det är ju dessutom sommar och det brukar inte vara partytid på börsen. Ännu mindre i år inbillar jag mig, då det nog är fler än jag som undrar vart det ska peka.
Jag tycker att Henrik Jönsson sammanfattar det bra varför S jag oss som sköter sig och tar ansvar:
S är besatta av att försörja dom 700 000+ som inte kan försörja sig själva samt att det går så jävla uselt i alla frågor som folk verkligen bryr sig.
De försöker för skylla allt som gått åt helvete på ”de onda miljonärerna” som inte betalar sin del och får ”skatterabatter”. Vänsterpopulism helt enkelt.
S verkar iaf gå framåt med byggande av infrastruktur inför nya miljonärsskatten.
Här finns ingångsvärdena regeringen gett utredare Håkansson: https://www.regeringen.se/49040a/contentassets/f239cba8410f497e92c63388b4478bc9/statistik-over-hushallens-tillgangar-och-skulder-dir.-20214.pdf
Jag finner det intressant att man redan i direktiven insett att det föreligger risk att medborgarna vill undandra sig den här uppgiftsregistreringen genom formuleringen om att även varaktiga konsumtionsvanor bör ingå, men att de kan vara svåra att registrera:
“Idealiskt sett bör därför även varaktiga konsumtionsvaror som t.ex. bilar, båtar, möbler, smycken, konst och antikviteter ingå i förmögenhetsstatistiken. I praktiken är det dock mycket svårt att på ett systematiskt sätt samla in uppgifter om tillgången till och värdet av de flesta sådana varor. Därför bör utgångspunkten vara att endast sådana varaktiga konsumtionsvaror där det finns befintliga uppgifter om ägandeförhållanden, t.ex. fordon, ska ingå i statistiken över hushållens tillgångar och skulder.”
Än mer anmärkningsvärt anser jag det vara att regeringen anser att förmögenhetsdata på individnivå regelmässigt ska lämnas till en icke-statlig aktör i annat land:
“LIS Cross-National Data Center (LIS) är ett internationellt datacenter med säte i Luxemburg. Vid LIS administreras två databaser avsedda för forskning kring frågor om inkomstfördelning, fattigdom och förmögenhetsfördelning, Luxembourg Income Study Database och Luxembourg Wealth Study Database. Databaserna består av uppgifter om medborgares förmögenheter, inkomster, skatteinbetalningar, socialförsäkringar och bidrag i nästan 50 länder. SCB har levererat uppgifter till LIS sedan det startade 1983. Myndigheten har dock sedan 2005 bedömt att det saknas rättsligt stöd för utlämning av uppgifterna. Den senaste leveransen av datamaterial avseende Sverige som har lämnats till LIS avser därför år 2005. […] Utredaren ska därför analysera vad som behövs för att registerhållande myndigheter ska kunna lämna ut uppgifter om inkomstförhållanden och förmögenheter till LIS på individnivå.”
Utredningen ska vara klar senast 30 juni 2022. Ni som har erfarenhet av riksdagsarbete, är det tillräckligt med tid för att besluta om lagändringar innan valet?
Det är väl på håret att få genom ett beslut på den tiden. Då får man rusa fram med det och det tror jag inte man vill… speciellt inte innan ett ordinarie riksdagsval med så klent stöd i riksdagen som nu finns.
Jag tror snarare att de satt 30 juni för att kunna få valrörelsen att handla om alla ”miljonärer” som knappt betalar skatt ihop med de låga kapitalskatterna. Sen visar man på att dessa personer borde betala mer till välfärden.
Om S lyckas med denna strategi har de nog chans att vinna ganska mycket röster i nästa valrörelse.
Man får väl köpa konst för pengarna ![]()
Det är nog allvar!
Redan på sid 1 i Underlagsrapport för jämlikhet och rättvisa 2021
I denna underlagsrapport har arbetsgruppen identifierat de
politikområden som bör prioriteras i jämlikhetsarbetet: en tryggare
arbetsmarknad, en rättvisare skattepolitik, en starkare välfärd inklusive
socialförsäkringar, höjda pensioner, en ny social bostadspolitik samt en
jämlikhetsskapande klimatpolitik. För varje område presenteras konkreta
reformförslag som kan utgöra grund för såväl partiets politik inför
valrörelsen 2022, som nästkommande mandatperioder.
Rapporten finns här
Ja det ser onekligen ut så!
Med Magda sannolikt vid S rodret, som trots allt är ”höger sosse” men ändå la fram ISK/miljonärs-skatteförslagen, och då kanske en mer vänsterorienterad person som finansminister så tror jag att vi får vi räkna med höjda kapitalskatter … annat än det blir maktskifte.
I nuläget känns det som att säkerhetsläget mht alla gängkrigen blir den viktigaste valfrågan, vilket nog är helt nödvändigt. Det ser inte alls bra ut. Kapitalskatter kan då hamna i bakgrunden i valet.
Jag har alltid uppfattat Magda som mer vänster än Löfven. Är du säker på att hon är mer höger?
Ja det är definitivt min uppfattning och rätt ofta hör man det från politiska kommentatorer.
Åtminstone fram till hon la fram skatteförslagen som är definitivt vänster. Kanske ingen slump att hon profilerar sig mer vänster ut, om hon redan då förstod att hon skulle kunna ta över.
Löfven är nog varken eller. Han är nog mer realpolitiker dvs kör på det som är mest opportunt för tillfället. Ibland höger om M, ibland vänster om K