"Miljonärsskatt" - återinförd förmögenhetsskatt?

Absolut är det så. Jag invände inte heller, speciellt inte mot att vi (som land) har en ganska hög svansföring i ämnet. Det är i min mening det som är mest pinsamt.

1 gillning

Jag bara menar att med de utmaningar Sverige står inför så måste vi har en rekryteringsbas som är 100% av befolkningen för att filtrera fram de bästa av våra 10 miljoner människor.

Sannolikt behöver vi även göra det mer attraktivt att arbeta inom stat och kommun så inte alla de bästa hamnar i privata företag.

Jag förstår att det är lite provokativt men det är ju fortfarande fakta att vi inte haft någon kvinnlig statsminister. För att driva oss framåt måste vi inse våra svagheter, annars sker ingen förändring.

Och det är väl just det problemet jag ser i Sverige. Vi är lite förblindade av vår egen förträfflighet baserat på reformer som gjordes för länge sedan. Därefter har världen förändrats :slight_smile:

1 gillning

Bra sammanfattning i en mening. :+1:

3 gillningar

Inte en chans. Det är också standard att utredningar blir försenade. Den tidsram som satts är bara för punkt 2 i nedan genomgång av processen. Det är där hyresregleringen fastnade och kastades i soptunnan tidigare i sommar. Det snabba sättet en regering kan styra landet är med hjälp av regleringsbrev och uppdaterade instruktioner direkt till myndigheter. De behöver inte granskas eller röstas igenom av riksdagen, så länge de håller sig inom ramarna som utställts i statsbudgeten.

När regeringen vill införa en ny lag går det oftast till så här:

1. En statlig utredning tillsätts för att utreda frågan. En kommitté eller en person, särskild utredare, får i uppdrag att undersöka förutsättningarna för det regeringen vill genomföra.
  2. När utredningen är klar skriver utredaren eller kommittén ett förslag på lag/lagändringar som lämnas till regeringen, ett så kallat betänkande.
  3. Betänkandet skickas på remiss till berörda myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter som får lämna synpunkter, så kallade remissvar. Om många av dem som svarar är negativa kan beslutet bli att inte gå vidare i frågan, eller att försöka hitta andra lösningar än de som utredningen föreslår. Även de som inte har fått remissen skickad till sig har rätt att lämna synpunkter.
  4. Regeringen bearbetar därefter förslaget i betänkandet och skriver ett förslag till lag. I många fall lämnas förslaget sedan till Lagrådet, en så kallad lagrådsremiss, som granskar regeringens förslag.
  5. Regeringen bearbetar därefter förslaget vidare och lämnar det sedan som en proposition till riksdagen. Ett förslag kan även komma från en eller flera enskilda ledamöter i riksdagen.
  6. Ett eller flera av riksdagens utskott får lämna synpunkter på förslaget (utskottsbetänkande).
  7. Riksdagen röstar om förslaget. Om en majoritet i riksdagen röstar för förslaget utfärdas den nya lagstiftningen i Svensk författningssamling, SFS.
1 gillning

Fast världen har ju inte förändrats, eftersom vi fortfarande rankas topp 3. Och vi har fortsatt göra reformer som stärker jämställdheten. Utanför Sverige har jag tvärtom sett några länder göra det ännu sämre för kvinnor senaste åren.

Övriga Sverige verkar hålla med eftersom jämställdhet inte ens finns med i topp 10 viktigaste politiska frågorna.

Gällande partiledare så hade jag varit nöjd med 4 av 8, men vi har (snart) 6 av 8.
:white_check_mark: på det skulle jag säga och sen gå vidare till viktigare frågor.

1 gillning

Du bevisar bara min poäng :joy:
Vi ser det inte ens som en fråga. Vi är förträffliga.

Det är väl då också OK att kvinnor har 10% lägre betalt än män. Även om gapet minskar så är det för fasen 2021 :slight_smile:

I den organisationen jag jobbar har vi fler ledande kvinnor på tunga poster i Asien än vad vi har i Sverige.

Men sålänge KPIerna ser bra ut för oss i toppskiktet så är det ju inget problem. Lite som när Sverige rankades som ett av världens säkraste länder att leva, så har vi genom förträfflighets skygglappar hamnat i nuvarande situation. Inte sämst men definitivt ett problem.

Det är lite så jag menar :slight_smile:

1 gillning

Det finns enligt mig, och ur resultatet från Novus-studien, minst 10 frågor som har högre prioritet. När vi är klara med de 10 frågorna kan vi komma tillbaka till jämställdheten.

Vi har (snart) 6 av 8 kvinnor. Är det en hög prio att det blir 8 av 8? Jag tycker inte det.

I vår svenska organisation har vi 4 chefer varav alla 4 är kvinnor. Vad bevisar enstaka exempel?

Ja, vi måste uppmuntra tjejerna att inte gå utbildningar som ger lågbetalda arbeten och att inte ta all föräldraledighet/vab. Två orsaker som nästan förklarar all differens.

Min flickvän och jag tog samma utbildning, vi delade på föräldraledighet/vab, och nu har vi samma lön.

Lönegapet går ned, föräldraledigheten delas mer jämlikt, reformer görs för att stärka jämställdheten. Jag ser ingen skygglapp nånstans.

Däremot tror jag inte på symbolpolitik och att Sverige skulle bli mer jämställt bara för att 1 av de (snart) 6 skulle bli statsminister.

3 gillningar

Nä, du har säkert rätt. Sverige har gått från klarhet till klarhet senaste årtiondena :slight_smile:

Skämt åsido. Det här började med en diskussion mellan mig och @savecake där jag råkade nämna att jag tycker det var skandal att vi inte haft en kvinnlig statsminister när vi slår oss så på bröstet för jämlikhet. Inte för att jag vill ha Magda vid rodret, tvärt om, eftersom jag inte ser hur S ska kunna leda Sverige ur den sitsen vi är i.

Men man ska tydligen inte kritisera något i Sverige för då får man på tafsen. Som du oombett gav mig :wink: Helt OK, men jag står fast vid min ståndpunkt att det är en skandal att vi inte lyckats skaka fram en kvinnlig statsminister i modern tid från något parti, kanske speciellt eftersom vi ju ska vara så jämlika.

Så vi får nog enas om att vi är oense i den frågan :slight_smile:

2 gillningar

Men du har ju valt ut en enda mätpunkt för jämställdhet som jämfört med många andra mätpunkter i det stora hela är helt ointressant för jämställdheten och hur kvinnor har det i Sverige. Bara det faktum att Indien och Pakistan ”rankar högre” än Sverige i den här frågan borde ju leda dig till denna slutsats.

2 gillningar

Nej, jag har rätt många mätpunkter i mitt liv.

• Min frus lön.
  • Att kvinnor på min brors arbete har helt omotiverat låga löner dessutom inom kommunen.
  • Att det är för få kvinnor i ledande ställning hos på min arbetsplats.
  • Att kvinnor som tar mer av föräldraledigheten halkar efter lönemässigt.
  • Att vi har områden i Sverige där kvinnor inte kan bära de kläder de vill.
  • Att vi behöver en ny lag som ska förhindra att flickor exporteras för barnäktenskap (som sedan knappt används i domstolar).
  • Att kvinnor som våldtas inom relation inte per automatik fått målsägarbiträden, att utredningstiden är alldeles för lång och att man nästan aldrig gör en forensisk undersökning så gärningsmän går fria

… men nu valde jag att bara lufta denna om statsminister posten. Men det är som vanligt i Sverige att man inte ska prata om något som inte är så bra.

Det är såklar mycket lättare att vara kvinna i Sverige än i Pakistan eller Indien, där vi för övrigt bott, men det tycker jag inte ger oss i Sverige ett ”carte blanche” att luta oss tillbaka och relaxa.

Så tänker jag :slight_smile:

5 gillningar

Fy… Så mycket ord å så lite innehåll… Jag fattar inte hur någon kan vilja ge bort sin egen frihet i utbyte mot statens ”trygghet”

#endthefed

1 gillning

MP föreslog en sån lösning 2018, under regeringskrisen. Annie Lööf som statsminister.

Det gäller alla 94 sidorna i Underlagsrapporten!

MP, partiet som på en kongress antog en motion om:

Inkomster som grundar sig på ägandet av pengar, aktier, obligationer osv. inte bör förekomma i vårt framtida gröna samhälle

Det var länge sedan men det finns djupa civilisationskritiska strömningar bland gräsrötterna i det partiet.

3 gillningar

Detta ämne förtjänar en egen tråd tycker jag, för det finns så mycket som är oinuitivt kring jämlikhet. Speciellt skillnader i beteende är extremt intressant, bl.a. riskbeteende. Säger absolut inte att det förklarar skillnader i löner t.ex, bara att det är väldigt intressant. Det är inte en slump att majoriteten av alla riktigt rika entrepenörer är män, men det är också ingen slump att majoriteten av alla misslyckade entrepenörer är män, samt att majoriteten av alla hemlösa är män.

Men ja, jag röstar på en ny tråd om detta :smiley:

1 gillning

Vet inte hur du fått “på tafsen” för att någon inte håller med dig?
Lite att sänka nivån som annars är rätt bra här på forumet.

Ha ha! Intressant :grinning: Det verkar då varken vara OK att tycka det är dåligt att Sverige inte skakat fram en kvinnlig statsminister på många årtionden, och när sedan en 3-4 person går mot en på vad som är min åsikt så får man inte reagera på det utan att det ses som att sänka nivån. Helt underbart :grinning:

2 gillningar

Nu har finansmarknadsministern gått ut i Avanzapodden och dementerat att det skulle bli tal om något tak på ISK i alla fall: "Förslaget om ett tak på ISK på 3 miljoner är dött och begravet"

”Det förslag som nämndes i våras i en slags idérapport om tak på ISK på 3 miljoner är dött och begravet”, säger Max Elger.

3 gillningar