Milstolpe nådd idag

Jo, det är ju det man vill… Men mitt största innehav är ner 24% senaste 2 månaderna :person_facepalming:

Det slår hårt mot hela portföljen

3 gillningar

Ah. Jag som är index- och månadssparandeskadad.

Jag skiljer på min aktieportfölj och min fondportfölj. Här pratar jag om aktierna endast.

1 gillning

Du har en poäng där, det ingår 400k i vinst. Men skatten är komplicerad här. Den är lägre, jag tror att den rent av är noll, om man tjänar mindre än en viss summa per år. Om jag säljer av nu däremot så tror jag det är 23,5% skatt eller så. Så det beror på hur man skulle ta ut det och när. Men det går att komma undan lindrigt om man planerar lite.

1 gillning

Grattis! Min milstolpe i torsdags var att för första gången kunna sälja av mina SpaceX-aktier på öppna marknaden. Realiserade 750k USD! (Fast sen har ju aktien gått upp så jag säljer nog lite mer.)

7 gillningar

Läste hela denna text och förstod inte vad något av det har att göra med varför du inte tycker om OP.

Sedan läste jag om början.

Gäller =/= Gillar

:melting_face:

4 gillningar

Bra jobbat som sjutton! :partying_face:

Hatten av! Imponerande :clinking_beer_mugs:

1 gillning

Kan bara instämma i gratulationerna. Stort grattis! :clinking_glasses:

Tycker du ska köpa den där mercan. :slight_smile:

4 gillningar

En bra början, men alla goda ting är 3.

1 gillning

Det resonemanget fattar jag inte riktigt. Sverige måste väl vara avsevärt mycket lättare att leva FIRE-liv i , bara en vettig sjukvårdsförsäkring kostar väl skjortan på andra sidan pölen? Om du nu inte med “Stockholm” avser att bosätta dig i en grosshandlarvilla i Djursholm eller liknande förstås.

Jag tycker verkligen att du ska fira och ett stort grattis.

Jag har, liksom någon forummedlem skrev, slutat att fira milstolpar. Vilket jag tycker att fett fel som mina barn skulle ha sagt (för 15 år sedan).

Jag brukar meddela min fru och barnen vid vissa nivåer.

Sista året har jag dock blivit bättre. Köpt viss elektronik jag suktat efter. Senast var det musikinstrument för drygt 30k. Det var faktiskt ett firande som definitivt gav glädje. Har återupptagit mitt piano/keyboard-spelande efter mer än 25 års träda.

4 gillningar

Jag jobbar på att oftare svara “fantastiskt” på frågan “hur är läget?” eftersom det faktiskt stämmer. Då förlorar milstolpar lite sin roll, när man redan kommit fram dvs.

Rikare kan man så klart alltid bli…

4 gillningar

Haha, måste finnas en del runt dig som stör sig något enormt på det. :sweat_smile:

Ja så kan det nog vara men de som stör sig diskvalificerar därmed även bort sig själva från den grupp av människor som jag bryr mig om vad de tycker.

Själv gillar jag generellt när folk är positiva och lyckas och berättar om det.

Jag brukar ibland svara:

“Vill du verkligen veta eller är det ditt sätt att säga hej?”

Sen finns det varianter på detta

2 gillningar

Ja visst! Haters gonna hate, gnällers gonna gnäll osv.

Jag skulle tycka det var uppfriskande med någon som svarade “fantastiskt”. Även om jag själv är mer lagd åt att att jag tycker det är kul att svara “åt helvete, som vanligt” eller liknande.

2 gillningar

Att säga “inte sant” räcker inte.

I barnidrotten har man medvetet tagit bort poängställningar och ranking för yngre åldrar just för att man inte ska lyfta fram dem som är duktigare.

Debatten om elitklasser/nivågruppering i skolan är ofta laddad just för att det uppfattas som att man “tror att man är bättre”.

Att öppet vara stolt över egna prestationer eller tala om dem utan att tona ner dem möts fortfarande ofta med viss skepsis.

1 gillning

"Man får inte vara stolt över sina achievements "

Du får det att låta som att den som anser så vore ett offer för andras åsikter. Men de är ju då främst ett offer för sina egna åsikter.

Absolut att somliga ogillar den som öppet uppvisar stolthet och om jag vore intresserad av att höra hur man förlorar i livet så skulle jag lyssna på dem.

Att avvakta med betyg och ranking på barn under en viss ålder kan vara klokt. Visst var det kul för mig att varje vecka slå ut alla andra i klassens mattetävling i mellanstadiet, men jag tror ändå det är mer konstruktivt att låta bli.

Över en viss ålder är snarare problemet som du säger att vi behöver ha mer meritokrati, högre och tydligare krav med tydligare signaler till de som inte når upp till dessa. När t om universiteten ger snällhetsbetyg så vet man att det gått åt h-e. De gör det av korrupta skäl eftersom de får betalt per godkänd elev. Och gymnasier gör det för att elever väljer skolan som ger enkla höga betyg. Systemet är sönder.

3 gillningar

Woho! Guuud, vad härligt att nå en så stor och fin milstolpe!! Stanna upp, njut och se till att unna dig något riktigt härligt som belöning!! :clinking_glasses: :bottle_with_popping_cork: :tada:

2 gillningar