I olika trådar har olika personer sagt att de vill eller inte vill bo i Sverige. I den här tråden tänkte jag försöka reda ut hur den generella bilden ser ut.
Undersökning 1 - Jag vill/vill inte bo i Sverige
Jag vill bo i Sverige
Jag vill inte bo i Sverige
Jag vill flytta utomlands efter FIRE eller ålderspension
Jag vill kombinera boende i Sverige och utomlands
Jag vill inte vara bofast utan flytta runt i världen
0röster
Undersökning 2 - Orsaker till att vilja bo i Sverige
Det är trevligt med årstider
Bra samhälle (demokrati, rättigheter etc.)
Bra välfärd (sjukvård, skola etc.)
Jag gillar vintersport
Jag tycker om svensk natur
Närhet till släkt och vänner
Jag vill INTE bo i Sverige. Allt suger i Sverige.
0röster
Undersökning 3 - Orsaker till att inte vilja bo i Sverige
Snö och slask, nej tack!
Vad får jag för pengarna? (höga skatter)
Svenskarna är rasister
Sverige är en inskränkt ankdamm
Jag vill flytta till ett land utan invandrare
För dyrt att anställa tjänstefolk i Sverige
Lägre skatt på pensioner utomlands
Högre löner utomlands
Bättre samhälle utomlands (bättre system, lagar etc.)
Bättre välfärd utomlands (mer priviligierad egen situation)
Jag VILL bo i Sverige. Blott Sverige svenska krusbär har.
Sååå låg är inte skatten på ISK rent faktiskt. Nu beror det på ränteläget förvisso men det vore ändå rimligt med en mer realistisk bild av vad man betalar i skatt totalt sett.
Håller med. När alla andra sk ner å härja i södern på sommarn är det mer najs att vara i Sverige och typ husbila med cyklarna bak. Resten av året är det färre turister och behagligt nere i Sydeuropa
Jag trivs i Sverige, men ogillar slask och mörker.
Skillnader i pandemihantering (som olika grad av inlåsning) mellan olika länder finns där som ett kliande myggbett långt bak i medvetandet fortfarande.
Det finns väldigt mycket att gilla med Sverige. Det jag har svårt att hantera kanske kan beskrivas som institutionaliserad, blind välvilja och konformism. Det tippar i undantagsfall över i rena björntjänster. Tidigare generationer verkar ha gjort om en militär / byråkratisk grundstruktur till nuvarande välfärd. Det bygger alltså på ganska klumpig konformism.
Obligatorisk grundskola har t.ex en fin grundtanke, men för mig stängdes flera “livsfönster” där. Istället för ett tillfälle att bli stärkt och lärd blev det ett tvång att genomgå en i praktiken väldigt nedbrytande och onödigt lång process. Alla behöver inte ens lön. Skolan är ju till för att rusta majoriteten för ett yrkesliv. Inte för att diverse barn till mångmiljonärer ska få ut det mesta av sitt liv och sin ungdom. Då ska man nog se sig om efter ett reservland istället.
Annars är landet toppen. Det finns inget annat land gjort för svenskar.
Edit: Jag tror många berörda svenskar håller med och försöker förändra samhället i det här avseendet. Kanske är det bättre att reda ut samhället istället för att flytta. Det är som sagt bara ett par procent av jordytan som organiseras av och för svenskar.
Det som är toppen tycker jag är att studier är gratis
“Gratis” är ett ord som triggar mig. Inte så att byggarna som byggt skolorna jobbat gratis, och lärarna nu jobbar där gratis med material som köpts in gratis. Jag har kanske inget direkt mot skattefinansierad utbildning men låt oss kalla det vad det är.
Oavsett, jag trivs bra i Sverige. Vi har samhälle som ligger långt fram jämfört i digitalisering med andra länder. Mycket är enkelt. Byggstandarden är bra med fina villor & lägenheter. Vi som bor här tar bra hand om gemensamma ytor. Vården är väl en sak som drar ner betyget på vårat land.
Jag kunde inte svara på orsaker till att inte vilja bo i Sverige för mina orsaker fanns inte med på listan;
bättre skola för mina barn utomlands (man får lära sig skriva för hand, inga paddor, mer matte etc.)
mer KULTUR där jag vill bo utomlands (litteratur, teater, musik, konst, museum, utställningar) I Sverige tycker jag ofta samtalen begränsas till träning och Netflix och det är jag inte så intresserad av
GODARE MAT (marknader med färska råvaror, kavlitetsråvaror och inte bara gurka, godis och energidryck som är det enda som finns i svenska butiker;)
EDIT: jag har dock svarat att jag vill bo i Sverige. Här behandlas barn (och kvinnor) med respekt och det finns utrymme att vara barn och leka, det finns lekplatser och allemansrätten och tillgång till naturen. I många andra länder kan du gå på vägen (bilvägen ofta) och titta på andras åkrar. Det kallar inte jag natur Sedan älskar jag att bada på västkusten, där havet är friskt och skönt, inte för salt och inga livsfarliga vågor som slår hårt. Svenskar är kanske inte kända för att vara trevliga och sociala, men de flesta är snälla och vänliga och det räcker för mig. Som kvinna blir man aldrig eller sällan trakasserad av män. Så länge barnen är små skulle jag aldrig flytta härifrån
Som jag sade så är det här de enda två procenten av jordens landyta som är designad av och för svenskar. Det är lätt att bli cynisk och hemmablind och börja störa sig på fördelarna.
Men när man t.ex är i Thailand, Turkiet eller FAE räds man både hur de bahandlar fattiga, hur de hanterar sitt avfall och hur de sätter priser. Man måste pruta om allt. Hur de beter sig i trafiken, hur dåligt de bygger sina hus. Bur Khalifa är inte anslutet till något avloppsnät. Säkerhetsstandard kring el och mediciner. Ledningar hänger eller ser ut som fågelbon. Hur de talar. De viftar, skriker och går på som om de ska slå ner sina nära och kära när de bara pratar om vädret. Det räcker ju med att åka till Danmark för att förfäras över att de inte talar svenska. Jag hörde en intervju med en kille som växte upp i något annat land. Kan ha varit Jordanien. Barnen hade inga egna rum och alla umgicks alltid. Att få slippa folk emellanåt är rätt skönt. Hur de är vidskepliga, korrupta och religiösa. Jag minns under corona när alla i Iran skulle gå och pussa samma religiösa sten varje söndag. Smart
Inget gott som inte för något ont med sig och vice versa. Ibland går det positiva överstyr här hemma. Då får man förbittras och gnälla över det. Men överlag är det mesta här gott ut en svensks perspektiv.
Tycker verkligen om digitaliseringen vi har i Sverige. Att man kan göra nästan allt hemifrån bara man har ett BankID. Skönt att kunna hantera nästan allt själv utan att betala någon som ska reda ut det.
Ta bara som exempel hur vi nu hanterar deklarationen. Få en lapp till din digitala brevlåda. Titta igenom den och skriv under med bank id.
Tror många glömmer bort hur bra vi har det på den punkten och antar att alla andra länder har det så. Skulle vara roligt att veta hur många timmar en företagare spara i genomsnitt tack vare digitaliseringen per år.