Förändringar är alltid känslomässigt jobbiga för oss, det är inget konstigt med det.
*Jag tycker framförallt att du ska berätta för kollegan hur du känner! Säg att “jag blev jätteledsen när jag fick höra att du skulle sluta för jag har trivts jättebra med att jobba med dig!”. Bekräftelse är viktigt för alla.
*Om det är viktig kunskap och erfarenhet som kollegan har - be om ett överlämningsmöte! Sitt i ett lugnt rum ihop i två timmar och fråga ut henom om vad som är hens viktigaste medskick för att jobbet ska flyta, och kanske för dig i arbetslivet.
*Om du ser en lucka i verksamheten, lyft det till chefen. Säg att “nu när hen slutar har vi ju ingen som kan XXX, jag ser risk för sämre kvalitet, hur tänker du att vi kan lösa det?”. Det är att ta ansvar och en bra chef uppskattar det.
*Sen tror jag som du säger att det är bra att sitta still i båten. Du trivs ju med mycket annat på arbetsplatsen. Under 40 år på arbetsmarknaden så kommer det att vara många kollegor som byts ut, det är en del av livet.
*Intressant att fundera på för personlig utveckling kan ju vara “hur blir jag själv en kollega som bidrar så mycket till människor runt mig som hen har gjort?”
*Och glöm inte att det är en gåva att kunna knyta an till människor så som du uppenbart har gjort!
Lycka till och allt gott!
17 gillningar