Det sker också ibland att de sämsta kollegorna slutar, tyvärr för sällan. Då är det läge att fira rejält.
Just sayin’
Återkoppling: min bästa kollega har slutat, men jag arbetar på utan hinder och utmanas varje dag
Min chef som anställde mig har blivit arbetsbefriade, ledningen hade inte längre förtroende för denn, rektyeringsproces för ny chef har påbörjat. Det är nu efter min före detta chef har slutat som jag förstår varför min bästa kollega slutar, andra tidigare anställda har slutat på arbetsplatsen och där med den höga personalomsättning som min arbetsplats har haft.
Orsaken till att min kollega slutade berodde främst som alla andra var att chefen hade en annorlunda syn på hur verksamheten skulle fungera. Flera självklara funktioner i verksamheten och värderingar ansåg vara självklara i verksamheten, ansåg inte vara självklar för min före detta chef.
Just nu som vi har en tillfällig chef inser jag nu att verksamheten drivs med personalen och inte emot personalen på arbetsplatsen. Desto mer jag reflekterar desto mer inser jag hur vår verksamhet har drivits utan att utgå från beprövad erfarenhet och vetenskap och istället har utgått från min före detta chefs värderingar. Exempelvis så skulle alla konflikter med brukarna lösas med låg affektiv bemötande, att chefen hade en tendens att favoriserade brukarna och verksamheten skulle utgå från brukar perspektiv jämnt.
Jag upplever nu att kollegorna inte längre vill fly från arbetsplatsen, utan att arbetsglädjen har kommit tillbaka bland kollegorna.
Vårda kontakten! Då har du ju inte förlorat den utan hen fortsätter vara en viktig del i ditt nätverk!
Dynamiken på arbetsplatsen kommer ju ändras, men kanske inte till det sämre? Vad är det bästa som kan hända?