Min far gjorde en fire för 8 år sedan, Q& A

Sett många diskussioner här kring fire & är hälsar på min far så tänkte göra en Q&A. Så om någon är intresserad så kan jag ställa era frågor direkt till min far.

7 gillningar

Toppen!

Har han upplevt utmaningar att teckna avtal, abonnemang eller lån utan löneinkomst?

3 gillningar

Han har inte haft några problem med avtal eller abonnemang. Han tog ett lån för 4 år sedan men det gick bra, han har en väldigt bra relation med hans bank.

3 gillningar

En vanlig invändning mot FIRE här på forumet är risken för att bli uttråkad och passiviserad.
Vilka är din fars erfarenheter ?

2 gillningar

Om din far skulle få slut på sitt FIRE kapital skulle du kunna tänka dig att stödja han med pengar på äldre dar trots att han själv satt sig i den sitsen? :slight_smile:
Förhoppningsvis så får han leva fritt utan att få slut på pengar men ändå ett intressant scenario när jag själv tänker på det :slight_smile:

2 gillningar

Hur gammal var han?

2 gillningar

Hur investerade / investerar han sin portfölj? Övergripande aktier/räntor, ev. om han skiljer på privat och TJP kapital.

Hade varit intressant att se hur han tänker kring detta för det är ju något som vi brottas lite med inför en Fire/tidig pension :slight_smile:

1 gillning

Hur mycket sparade din far? Alltså hur står andel av hans inkomst sparade han?

Han fyller sina dagar med att kolla nyheter(följer ekonominyheter slaviskt), promenader med hunden, träna och käka god mat på restauranger.
Jag anser att han har alldeles för mycket tid över, mycket tid tillbringas med att kolla på skit på tvn enligt mig. Jag skulle också vilja påstå att han blivit mycket mer passiviserad. Han behöver en hobby i mina ögon, tidigare så brukade han jaga mycket vet jag. Min mor klagar ofta till mig över att det ända han gör är att dricka vin under dagarna haha!

Skulle alla dagar i veckan ställa upp för honom ifall pengarna tar slut. Han har gjort så mycket för mig genom hela livet och gett mig möjligheter som många barn aldrig skulle få. Tror dock aldrig jag kommer behöver ställa upp men däremot så vill jag bjuda med honom på resor som ett sätt att tacka honom för allt under min uppväxt.

1 gillning

Min far är 66 nu, 58 vid Fire.

Skulle han klara sig på enbart pensionen?
Från 58 till tidigast möjliga pensionsuttag är ju en väldigt kort FIRE.
Kan han leva mer eller mindre i lyx med det kapital han samlat ihop + pension?

Han har jobbat inom ekonomi branschen hela livet. Så här säger han ." När jag var runt 30-40 års ålder investerade jag endast i aktier. Jag hade energin och suget dessutom jobbade jag inom ekonomi sektorn så hade bra insikt i branschen. Vid 50 så började drivet och energin att fokusera hela dagarna åt aktier och att vara påläst, försvinna.
Jag valde då att falla tillbaka mot fonder. Fonderna lät mig styra lite mer över risken och vilka branscher som jag tror på har en stark framtid. Enda aktierna jag har kvar som ger utdelning numera är AP Moeller-Maersk , Saab AB, Coca-Cola. I fonder så har jag Xact Norden högutdelande som ger direktavkastning. Majoriteten av innehaven har jag i diverse fonder men dom ger ingen avkastning."

Han försökte lägga undan mellan 450-500 tusen varje år när han jobbade som mest.

1 gillning

Har han möjligtvis en split mellan aktier/räntefonder? Vid FIRE eller typ nu. Som han vill delge.

Nej endast pension hade nog inte gått runt men han får majoriteten genom avkastning. Hans pension blir som en bonus säger han.
Definiera lyx liv? Han lever ett väldigt bekvämt liv utan att behöva bry sig om att räntorna sticker till exempel, han käkar lunch ute 3-5 ggr i veckan. Han skulle kunna sätta sprätt på mer pengar men finns ingen anledning att göra det säger han. Han är nöjd med hur han har det.

2 gillningar

Vad tjänade han? Måste man ha hög inkomst för FIRE enligt din far?

Kunde han leva ett gott liv trots den mängden han sparade?