Min företagsidé, håller den? Hur ska jag tänka?

Hej,
Efter att ha lyssnat på podden och även de senaste dagarna läst boken rich dad poor dad har jag blivit så inspirerad att starta någon slags egen verksamhet eller åtminstone börja sondera terrängen för vad jag skulle kunna göra.
Jag har funderat länge på vad jag skulle kunna göra med den utgångspunkt jag har. Så för att ge en bakgrund. Jag är ingenjör och har jobbat några år med produktion i Sverige sedan lite mer än ett år tillbaks jobbar jag för ett svensk företag i Kina och är bosatt i Kina.
Det jag kan är produktion, supply chain och också snart kinesiska!
Så med denna bakgrund är min idé att starta ett företag som kan hjälpa till att hitta, kolla upp och kvalitetsbedöma kinesiska företag åt svenska företag som vill börja producera eller köpa varor från Kina.
Jag antar att det redan finns en del liknande företag som förmedlar kontakter och agerar mellanhand men jag tänker att det kanske finns någon nisch man skulle kunna sikta in sig på. Typ små företag eller företag som behöver nån på stand by som kan titta till deras produktion då och då etc och att man på så sätt kan ”frilansa” lite inom detta område som en start?
Vad tror ni om denna idén? Skulle det finnas en efterfrågan på en sådan här tjänst? Vad skulle nischen vara? Vilka är kunderna och hur hittar man dom?
Tacksam för alla svar, kommentarer och diskussioner detta ämne kan leda till😊

Det tror jag absolut på efter att ha bott och arbetat i Kina i rätt många år, dock inte inom supply chain.

Som du säger så behöver en nisch i denna jätteekonomi inte vara någon stor sektor för att den ska vara lönsam för en konsultfirma.

En kompis till mig jobbade som Kina stationerad åt ett mindre svenskt familjeägt elektronikföretag för att just kontrollera kvalitet vid prototypfrsmtagning och senare vid leverans. Det blev väldigt ryckigt så det är nog en del företag som kan behöva extra hjälp vid peakar och små företag som inte har råd att stationera någon anställd där som kan vara potentiella kunder.

Du lär inte vara ensam om idéen så det är nog viktigt att verkligen hitta sin nisch, antingen produktmässigt, geografiskt eller för en viss applikation.

Därför tror jag att du ska fortsätta vara anställd där några år till för att just bygga upp din kunskap i en viss nisch och inte minst nätverket, både på kund- och leverantörssidan. Efter några månader i landet är risken att du inte har någon edge.

Jag känner en del i Shanghai som startar upp eget eftersom de velat stanna i landet när anställningen tog slut. Det är dock inte helt lätt att driva ett företag i Kina som jag förstår det. Så även den kunskapen ska du nog bygga upp. Sannolikt behöver du en pålitlig kinesisk partner, med betoning på pålitlig. Lika pålitlig som du skulle kräva det av en partner i Sverige. Därav behovet av ett nätverk där du testat att folk är pålitliga.

Ett alternativ är att du söker dig till en meriterande konsultfirma inom ditt område för att köra där något år. Då kan det vara lättare att senare bryta sig ut och köra eget.

Hoppas du hinner fundera mer under National Holiday veckan! Lycka till! :grinning::+1:

Bra tips och tack för feedback och input! Det är nog klokt som du säger att skaffa lite mer erfarenhet innan man ger sig in i något sådant här. Men jag kommer nog att fortsätta spåna lite på idén, kolla runt i mitt nätverk vad företag hade velat ha hjälp med i Kina och liknande. Jag har ju som sagt ett heltidsjobb redan men att ha ett spännande projekt vid sidan av är ju alltid kul och alltid lär man sig något :slight_smile:

1 gillning