Min långsiktiga portfölj

Välkommen till forumet!

30% av innehavet i två enskilda aktier skulle jag betrakta som en minst sagt riskabel investering. Den delen av portföljen tror jag nog de flesta på forumet skulle anse att du borde ändra på; det som ligger närmast till hands att ersätta den med är ju en vanlig svensk indexfond vilken som helst, eller en ännu bredare fond som t.ex. Plus Allabolag Sverige Index. På väldigt lång sikt så är värdeutvecklingen för de allra flesta enskilda aktier -100%; de flesta bolag går förr eller senare i konkurs och det är en mycket liten minoritet som står för den positiva utvecklingen. Ingen kan förutsäga framtiden och säga vilka dessa kommer att vara på 30 års sikt, så därför köper man en indexfond istället och investerar i så många bolag man överhuvudtaget kommer åt; ju fler dess bättre.

Sen kan man ju diskutera teknikfonden. Standardrekommendationen här brukar väl vara ungefär 70% global indexfond, 20% svensk indexfond, 10% vad man själv tror mest på. 30% i en branschfond, och dessutom en bransch som varit väldigt hajpad i rätt många år, är nog en högre risk än de flesta velat ha.

Du kanske kan utveckla lite grann vilken strategi som ligger bakom fondvalet och uppdelningen?

1 gillning