Min modell: Transaktionskonto vs. sparkonto

Jag har min vardagsekonomi i Skandia. Där har jag ett antal transaktionskonton som jag tidigare använt för olika former av prylförsäljning online. För att lättare kunna hålla ordning på när betalningar kommit in har jag kopplat varje sajt (Blocket, Tradera, Bokbörsen etc.) till separata “intäktskonton”. Jag har även haft ett särskilt Swish-konto som använts både för intäkter och kostnader. Jag har satt en fast nivå för vilken summa som ska finnas på Swish-kontot så att jag alltid vet “om jag har råd” med en viss pryl eller behöver fylla på pengar. När saldot är högre eller lägre än min fasta nivå så rättar jag till det.

I och med att jag just nu bor utomlands använder jag inte kontona på samma sätt som i Sverige. Kontona för försäljning ligger i träda och Swish-kontot kör jag bara igång inför vistelser i Sverige.

När lönen kommer in på lönekontot så betalar jag alla räkningar (inkl. kreditkort), för över medel till investeringar och alla “växelpengar” som blir över sätter jag sedan in på Sparkontot i Skandia. Det är inte min “riktiga buffert” utan mer en sorts kontantkassa för mindre betalningar. När jag behöver fylla på Swish-kontot kan jag göra det från det kontot. Saldot på alla transaktionskonton är alltså noll under huvuddelen av månaden. På sparkontot finns en mindre summa som jag vid behov kan flytta till transaktionskontona direkt. Ibland händer det ju att man behöver betala för någon blomma till kollega som fyller år eller liknande.

Jag uppfattar den här modellen som “optimerad”. Några stora intäkter från räntan på sparkontot i Skandia får jag inte men det har hygglig ränta (3,65% just nu). Det är alltså något sämre än de bästa sparkontona i olika nischbanker.

1 gillning

Tycker det låter som ett bra upplägg och framförallt väldigt visuellt med uppdelade konton. Gör liknande med separata konton för olika typer av kostnader/utgifter/inkomster/ändamål.

Det enda som saknas är möjligheten att köra en “samlad kontotömning” med en knapptryckning.

Ja, det hade varit väldigt praktiskt! Typ kunna bocka för vilka konton man vill tömma och sedan välja vilket konto de ska överföras till.