Min nettopension som idx av min nettolön

Har tidigare postat om hur man kan göra / hur jag gjorde för gå i pension tidigt.

Nu tänkte jag redovisa (som idx inte i SEK) hur mycket jag kommer ha i nettopension jämför med nettolön i olika framtida perioder enligt min egen excelberäkning.

För diskussion och reflektioner

Situation/Bakgrund
1 Har bra ekonomi. Stort gap mellan nettolön och “nödvändiga utgifter /månad” och Tjänstepension på 3-4x statliga pensionen. Hus är bara 10% av total pension och avbetalt (bor på liten ort)
2 Går i pension vid ca 56
3 Frugan är redan pensionerad, men har låg pension så i detta scenario får hon helt enkelt leva upp sin pension samt finansiera våra semestrar utanför denna kalkyl (det är ändå mest hon som vill åka). Jag betalar allt utom det.

Så här ser det ut per år/period jämfört med nettolön idag
Idag 100, varav 30 sparas långsiktigt
56-65 60 dvs jag måste dra ner mina utgifter med ca 10 %-enheter mot idag
65-80 55
80-100 40

Har givetvis räknat på detta i mer detalj och jag inser att vad % eller index kommer betyda i faktisk livsstil kommer ju bero på om pensionen är 20,000 eller 60,000 eller 110,000 men denna analys är tänkt att belysa vad jag “offrar” för att gå i pension tidigt och hur man kan tänka kring detta.

Välkommna att tycka till eller presentera egna uträkningar

Verkar vettigt i stort.
Kanske inte stör just din rejäla ekonomi så mycket men bra att veta om.
Förtida uttag av pension på 35.000 och däröver ger extra skatt på härad 3900 SEK högre skatt per månad än uttag efter riktåldern pga rejält grundavdrag vid senare uttag. I ditt fall blir det härad >0,5MSek extra skatt att betala över 12 år.

Jag tycker den här bilden är användbar (om jag lyckats få till den rätt). Man kan hitta rätt nivå att ta ut från tjänstepensionen för att balansera skatten innan och efter riktåldern.

(OBS! AI-genererad, så räkna med Skatteverkets “Räkna skatt”-formulär för de siffror du identifierar för dig och kontrollera så de blev rätt.)

Betyder ”idx” index?

1 gillning

japp det är medräknat, men jag kommer inte ligga uner brytgränsen förrän 70+ och den extra skatten pga statlig och pga “för tidigt” är i min uträkning värt det pga jag får ju bra friska år förpengarna

ja det gör det