Min sambo har fått sparken

Hej! Vår familj har hamnat i en lite konstig situation. Min sambo är utbildad och jobbar med det hon studerade på ett företag

Hon och hennes kollega med samma roll är båda juniorer. De vill nu sparka dem för ta in en senior istället. Kan man höra så?

Arbetsgivaren ”kan” göra precis vad som helst egentligen, om de följer vissa enkla regler, det är mer en fråga om hur dyrt och bökigt det blir att göra sig av med din sambo. Uppenbarligen är det det de vill.

Till att börja med, om man inte blir ”avskedad” pga grav misskötsel heter det inte ”sparken”, utan ”uppsagd”. Man kan bli uppsagd pga personliga skäl eller pga arbetsbrist.
I din sambos fall låter det som att arbetsgivaren skulle kunna argumentera för att det råder arbetsbrist på juniora arbetsuppgifter men att det behövs en senior person.
I allmänhet är det här ganska snårigt och det går från arbetstagarens sida att hävda sin rätt till den ”seniora” rollen om nödvändig kompetens för detta kan uppnås med rimlig grad av träning.
Beroende på storlek på arbetsgivare råder olika regler om förhandlingsordning och turordning och det kan i praktiken även påverka om det finns en stark facklig närvaro eller ej.

I slutändan skulle jag i din sambos läge inte försöka klösa mig fast i bordsskivan utan snarare fokusera på att få skälig ersättning för en eventuellt felaktig uppsägning.

13 gillningar

Allt beror på vad som står i deras anställningsavtal!
Det krävs mycket att säga upp någon av personliga skäl, i praktiken en sjukdom eller att man inte kan anpassa arbetsmiljön eller att sjukdomen har en dålig prognos av olika skäl.
Arbetsgivaren har inte skyldigheten att skapa nya tjänster.

Arbetsbrist kan uppstå om företaget går sämre och måste varsla.

Avsked/sparken kan ske om ag tycker att du misskött ditt arbete.

Rekommenderar att ta kontakt med din fackförening, det finns spelregler.

1 gillning

Det krävs väldigt mycket mer info för att nån ska kunna uttala sig.
Precis som @Anonym skrev så kan AG göra ganska mycket som de vill. AG leder och fördelar arbetet och behöver faktiskt inte ta vettiga beslut kring sin organisation. Däremot finns det regler. Tänker mest på företräde till återanställning som kan vara aktuellt. Jag hoppas din sambo är med i facket och kan få stöd av dem.

Är det inte så att om det finns andra arbetsuppgifter på samma företag så ska företaget erbjuda utbildning till befintlig personal?

Inom rimliga gränser, det får så klart inte handla om åratal på universitet…

1 gillning

Det kan ske en omplaceringsutredning om det är ett större företag.
Anställningsskyddet är starkt och ag har en stor skyldighet att anpassa arbetsmiljön om det förekommer en sjukdom.
Arbetsbrist med varsel är en helt annan fråga…

Arbetsbrist kan uppstå av många olika skäl. Att uppgifterna fortfarande behöver utföras talar lite emot uppsägningen men det här är en snårig situation utan klara svar. Om hon är medlem i facket så bör hon ringa dem omedelbart så ordnar de med ett ombud åt henne. Bara att ringa växeln och förklaraa läget.

Hon bör börja söka nytt jobb alldeles oavsett hur det går med förhandlingarna, men under tiden kan hon förhandla om saker som längre uppsägningstid (om hon vill), avräkningsfri arbetsbefrielse etc.

När jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist så tog processen någon vecka och fackets ombud hjälpte mig hela vägen till en deal som jag var nöjd med.

2 gillningar

Arbetsbrist kan också uppstå om företaget går som tåget men din kompetens är helt fel.

1 gillning

Jag skrev.

Vilket tolkas som att man inte kan kräva att ag ska anpassa sig till allt.

Hört talas om begreppet omplaceringsutredning?

Precis, ag kan hävda arbetsbrist men det är personliga skäl tex en sjukdom som utmattningssyndrom

1 gillning