Min strategi för amortering av bolån

Jag har i runda slängar 1,5 MSEK i bolån och rörlig ränta. Jag har en belåningsgrad på en bra bit under 50% och i vilket fall är mitt bolån tagna före amorteringskravets införande. Mitt lån är alltså i praktiken amorteringsfritt. Tidigare har jag amorterat i liten omfattning, för att det så att säga anses lämpligt - inte för att jag med den återbetalningstakten skulle kunna bli skuldfri under min livstid, även med optimistiska antaganden om densamma. Under en period nyligen har jag nu tagit bort amorteringen helt, främst för att jag behövde likviditet. Jag har också latenta arv som är betydligt större än bolånet.

Jag har nu lagt upp en månatlig amortering om 20 tkr. Det hade jag inte klarat som boende i Sverige men iom att jag bor utomlands och hyr ut huset hemma så går det.

Jag skulle under min planerade utlandsperiod kunna betala av bolånet helt och hållet. Eventuellt gör jag det men främst har jag nu tänkt ta ner bolånet en bit, till kanske 1,0-1,2 MSEK.

Jag är med på tanken att det är smart att ha viss belåning. Att betala av bolånet helt och hållet är kanske inte nödvändigt? Så länge jag har rejält med investerat kapital kunde bolånet kanske få vara kvar.

Om jag amorterar under 1 MSEK kommer jag, såvitt jag förstår det, ner på de nivåer när ränterabatter inte längre att att räkna med. Jag skulle då riskera att få högre ränta. Det gillar jag inte på mer principiell nivå. Att amortera från 1,5 till 1,0 MSEK skulle dock i förhållande till ränterabatten inte spela någon roll.

En stor anledning till att ha visst bolån är skattereglerna. Bor du utomlands bör du se vilka regler som gäller i det landet. Köp, behåll, belåna brukar vara ett bra upplägg i de flesta länder så säkert ingen katastrof.

Jag är som diplomat fortsatt skriven i Sverige och det kommer inte att ändras.