Mina fonder, några tips?

Jag använder nordea och investerade i dnb global indeks och seb sverige indexnära, är nybörjare var detta bra investeringar och har ni några tips?:slight_smile:

5 gillningar

Det låter som bra val :+1:t2:
Det du ska fundera på är fördelningen mellan fonderna.
Tips är att ligga ca 90/10 till 80/20 fördelning.
Globalfonden/Sverigefonden

4 gillningar

Jättebra val. De där fonderna är egentligen allt du någonsin behöver. Beroende på sparhorisont kan du möjligtvis göra klokt i att se över risknivån när du närmar dig tidpunkt för uttag. I övrigt är det bara regelbundna insättningar (gärna att månadsspara) och tid som är nyckeln.

Allt annat du kommer att läsa på detta forum är egentligen överkurs - så den där nybörjarstämpeln kan du bära med stolthet, alternativt sudda bort helt :slight_smile:

1 gillning

Jag kör 80/20, jag är 20 år och tänkte spara i 10+ år jag la en engångsinsättning på 50 000 kr, tänkte lägga 50 till och månadspara nån tusenlapp varje månad efter. Eller borde jag inte lägga en klumpsumma igen istället månadsspara dessa 50 000?

Jodå lägg en klumpsumma så att pengarna sätts i arbete när du har så lång sparhorisont! :slight_smile:
Fin och bra portfölj! Allt som behövs :+1:

3 gillningar

Mycket bra val :+1:

1 gillning

Jag har oxå funderat över enkelt val av fonder för ffa tjänstepensionen och valt bara global indexfond i Handelsbanken (dock ngt hög avgift men bankkund där med väldigt bra låneränta). Ska vikta om lite till Sverige index fond enligt rekom. Dock undrar jag om man verkligen behöver minska risknivån när man närmar sig uttag som tex pension som för mig? Förhoppningsvis blir det många år kvar och har en bra summa nu. Tacksam åsikter.

Du behöver inte sänka risken om du inte vill men du får räkna med att utbetalningarna kan variera kraftigt. Beror också lite på under hur lång tid du beräknar ta ut? 5år, 10år eller kanske livslångt? Genom att sänka risken till kanske successivt 50/50 så bör man få mindre volatilitet i portföljen och jämnare utbetalningar.

1 gillning