Mindre än hälften av fondförvaltare äger andelar i sin egen fond | Morningstar

Hittade dessa lite äldre artiklar angående fondförvaltare som äger andelar sina egna fonder. Mest för att ha en källa när jag påstår det här från tid till annan.

In past tests, I’ve found manager ownership to be the second-best predictor of outperformance after fees. (If someone tells you fees aren’t important, they are selling something.)

When looking at the data (encompassing approximately 6,000 funds), the figures that jump off the page are those where no one invested a dime. In U.S.-stock funds, 46% report no manager ownership. And it gets worse from there. Fully 59% of foreign-stock funds have no ownership, 65% of taxable-bond funds have no ownership, 70% of balanced funds put up goose eggs, and 78% of muni funds lack ownership.

For some perspective, I found that 1,155 funds out of 7,424 had at least one manager with more than $1 million of his or her own money invested. Kudos to the fund industry for producing so many investments it believes in. On the downside, thousands had no manager investment. Not so good, fund industry.

Källor:

1 gillning

Hej, förlåt men kan inte låta bli att fråga:
Vilken fråga ska avhandlas i tråden?
Förslag på diskussionsämne kan vara fondförvaltares partiskhet/opartislhet med avseende på ägandeskap av egen fond alternativt om det påverkar utfallet?

Faktiskt rätt så galet. Tänk om hälften av börsens bolag hade haft samma statistik. VD med ledning ägde inga aktier i bolagen som de själva driver.

1 gillning

Tanken var inte att det skulle leda till någon diskussion, lade det i referenser och studier-kategorin.

Tanken är att det här lite mitt goto-ställe när jag från tid till annan drar till med fakta som “hälften av alla fondförvaltare äger ingenting i sin egen fond”. Då är det bra att veta var jag har hittat den informationen. För när jag väl sitter där i avsnitten så kommer jag ofta ihåg faktumet, men inte källan.

2 gillningar

Därför äger man inte fonder :wink: Åtminstone inte aktivt förvaltade.

Då förstår jag! :slight_smile:

Jag tycker precis som ovan att statistiken är helt galen. Det är som att man inte riktigt tror på produkten!
-likt en bilförsäljare som inte kör det egna märket eller en potatisbonde som inte äter sin egna potatis.

1 gillning

”Lita aldrig på en smal kock” som man brukar säga.

2 gillningar

Ja eller en fet PT! :joy:

1 gillning

Lite som om jag som tillverkar och säljer konfektyr inte skulle göra ”kvalitetskontroller” (äta) mitt eget godis. Eller inte skulle köpa av mig själv när jag villhöver något gott! :yum:

Framgår det var dessa individer har sina investeringar i stället? (Förlåt, orkar inte läsa alla artiklar.) :see_no_evil:

1 gillning

Jag använder inte produkterna från något av företagen jag arbetat på :man_shrugging:

2 gillningar

Då kommer en följdfråga, vilka produkter tillverkas där? :blush:

…för att du använder en konkurrents? eller för att de inte är relevanta i ditt liv. Stor skillnad.

1 gillning

jag älskar att titta på vad folk tjänar, hur ser jag detta i aktivt förvaltade fonder? Alltså ägarna av de fonderna. t.ex. Erics AuAg. Lättare när man har en eller ett par st ägare än t.ex. Swedbank.

I de fall jag har haft behovet så har jag använt konkurrenter. Till och med när jag tycker att produkten har varit bra så har det ofta funnits någon annan som uppfyller just mina behov bättre. Exempelvis var jag med att bygga en webbplats för att följa bloggar. Den tyckte jag var väldigt bra, men för min egen del så läste jag bloggar med en konkurrent som hade ett fulare men mer praktiskt gränssnitt.

Det kan dock vara så att en fondförvaltare har alla sina pengar i sina egna fonder, även om samma fondförvaltare inte har egna pengar i alla sina fonder.

2 gillningar

Ett färskt exempel