Minimi-fakturering på eget AB

Hej. Jag är bil-mekaniker sedan 15 år tillbaks. Ja har ett stort intresse för motorcyklar, men vill inte jobba heltid med det för att riskera att det blir tråkigt. Jag går i tankarna att starta egen firma hemma i garaget för att serva och laga motorcyklar någon kväll i månaden.
Det fina med ett AB är att handla verktyg exc momsfritt som gynnar mig personligen också.

Finns det ett krav på vad man MINST måste omsätta i ett AB?

(En månad då jag inte har tid:)
Kan jag göra ett (1) jobb i månaden och fakturera t.e.x 1500 kronor?

Har du en omsättning under 37 500 kr ink moms, så redovisar du ingen moms i en enskild firma.

Du måste inte ha en viss omsättning. Du kan t.o.m gå med förlust år efter år under förutsättning att det egna kapitalet inte eroderar.

Varför tror du att ett AB inte redovisar moms? Tvärtom, svenska aktiebolag levererar kopiösa mängder moms till Staten varje år.

Nesor, vem ställer du frågan “Varför tror du att ett AB inte redovisar moms?” till?
Det låter ju kanon med icke-redovisning av moms under 37500 kr.

Är Redovisa och Betala skatt samma sak?

I princip ja. Normalt sett: Du får uppge momsen på vad du sålt och dra av momsen på vad du köpt och betala in mellanskillnaden. Skulle rörelsen med förlust innebär det att man får tillbaka momspengar.

Är omsättningen under 30 000 slipper man redovisa moms överhuvudtaget. Eftersom momsen på 30 000 är 7500 kr innebär detta i praktiken att om du säljer för under 37 500 kr så slipper du momsredovisningen.

Är rörelsen väldigt begränsad, så hade jag nöjt mig med enskild firma.

1 gillning

Tack för svar!
Kanske Enskild Firma skulle passa mig bättre, jag ska kolla upp det själv, istället för att fråga er om allt!

Anledningen till att ha en firma över huvudtaget är att kunna göra reklam i bygden, så att jag inte bara fixar med kompisarnas motorcyklar och får ett “tack så länge” i betalning😂

1 gillning