Kortfattat. Jag har två bolån på 1 miljon styck. Betalar ca 6000 i ränta. Har förhandlat mig till amorteringsfritt, då jag gått in med hög kontantinsats och gjort många förbättringar på huset. Så, vi bor billigt och bra.
Är på väg att ärva en halv miljon. Och jag spekulerar i vad som man kan göra, som är smart. Jag vill ge mina stora barn 100 000 var. Tanken jag hade var sen är att göra en extra inbetalning på ett av bolånen. Kanske 200-250 000. Så att jag har ett lån på en miljon och ett på ca 750 000. Detta skulle minska räntan varje månad 400-500 kr. Är detta smart?? Jag kan tycka att några hundra i lägre ränta gör varken till eller från. Även om jag vet att det teoretiskt sett är smart. Alternativt är att fylla på mitt och fruns pensionssparande på Avanza Zero.
70 % belåning. Hade från början 3 lån, på 1 miljon styck. Har nu löst ett lån och har 2 nämnda lån kvar. Skulle kanske få 6.5 milj för huset i dag om jag skulle sälja. Men det är inte aktuellt.
Skulle inte heller rekommendera en extraamortering, då ett lägre lån ger lägre ränteavvikelse.
Är du inte i behov av pengarna så sitter de väl perfekt på börsen och ökar i värde till dagen du behöver dem. Gissningsvis mer än 400-500:-/mån dessutom.
Är heller inget fan av “pengar till barnen”, vuxna ska klara sig själva och är de inte vuxna behöver de inte pengar alls. Men man behöver inte dela den åsikten.
Tycker också att vuxna barn ska klara sig själva. Samtidigt är det ju skillnad eftersom det här gäller ett arv.
Där kan man ju se föräldern som en ”mellanstation”, som delar upp arvet så att ex. barnbarnen får del i pengarna från farmor.
Jag hade nog inte heller amorterat på huset när ni idag har så pass låg belåningsgrad.
Ge pengar till barnen tycker jag, til skillnad från vissa andra här, låter snällt och bra. När man är yngre behövs ofta mer pengar. Jag fick arv av min pappa som kom från farfar, de betalde jag av studieskulden med, något jag tror farfar hade varit nöjd över.
Sätt övriga pengar i någon globalfond eller Avanza Auto som passar er åsså lev för några kronor i nuet