Jag tycker det är så intressant att få läsa om allas glädjehistorier här på forumet att jag tänkte att det kunde vara kul att höra på min resa som består av en enda tolv år långt misslyckande.
Jag har alltid varit intresserad av sparande, företagande och investering. Jag var nog sju år när jag sprang runt i byn och sålde abborre som jag metat upp med ett snöre på en pinne för att sedan ha råd med ett spö, sedan mjärde osv.
I gymnasiet började jag investera i aktier och fonder och skapade ett UF-företag som gick tillräckligt bra för att vinna regionalt. Därefter levde jag som en kyrkråtta och sparade i fonder och aktier.
Fonderna och aktierna gick dåligt så jag bestämde mig för att sälja och hade då haft en genomsnittlig avkastning på 4%. Alltså knappt bättre än inflationen och därmed ingen märkbar vinst.
Jag köpte då ca 100 hektar skog, fastigheter och en obemannad butik för pengarna och började månadsspara i företagskrediter via Kameo.se och i indexfonder.
Skogen blev ett misslyckande då det kostar mer än det gav och slutade med en snitt avkastning på 3%. Fastigheterna har krävt renovering och där har jag haft en avkastning på 5%. Flera av låntagarna på krediterna på Kameo gick i konkurs och den obemannade butiken går i stort sett plus/minus noll.
Allt jag har tjänat har ätits upp av finanskrascher, inflation, dåliga affärs beslut och annat helvete.
Jag gick en skoglig utbildning innan jag köpte skog, gjorde en marknadsanalys innan jag öppnade butiken osv.
Nu sitter jag här 14 år efter det att jag investerat min första krona lika luspank som dagen jag började.
Jag ångrar bittert att jag någonsin började spara och att jag inte spenderade pengarna som på saker som gjorde mig lycklig. Drömmen om en rik framtid har grusats många gånger om och jag hade varit mycket lyckligare om jag gjort det.
Det som de flesta inte fattar är att man generellt inte blir rik på investeringar. Visst finns det pengar att tjäna, men det är småsummor i jämförelse med vad man tjänar på att >>arbeta<<
Det betyder dock inte att man ska undvika att investera, men det bör ses som ett “extraknäck”, och inte som ett självändamål till rikedom.
De flesta är ju inte rika i Sverige. Du har åtminstone försökt. Men för att bryta ned det så har du tagit alldeles för höga risker och något som krävt tid för att förvaltas. Det krävs många misslyckande för att lyckas till slut.
Det är därför vi här satsar på aktier, gärna indexfonder, global. Du behöver ha 0 kompetens. Det enda du behöver är att vara långsiktig och bara fortsätta köpa varje månad.
Fast, svenskar, även många låginkomsttagare, ligger topp 10% i inkomstnivå om man kikar globalt. Så, de flesta i Sverige är rika, i alla fall sett till inkomst. Sen sparar inte alla privat.
Fast, sen finns såna som mig, som har en fast inkomst utan att jag lönearbetar. Så vissa kan spara, även om de inte jobbar. Men med större ansträngning än de med högre inkomst.
Men om man sliter som ett djur med att investera för att i slutändan tjäna noll, vad är då poängen. Inflationen tar ju bort de få kronorna man skrapar ihop i avkastning.
Ja, jag känner väl att min avkastning har bestått av att jag har lärt mig otroligt mycket om alla möjliga saker. Men sen hade man ju kunnat lära sig de sakerna och ändå njuta av sina månadslöner.
Är nyfiken på vart du köpte skog? Vilket år var det? samt bonitet/vireksvolym?
Jag köpte ca 100 hektar skog 2017 i norra värmland. Köpte då för 2,6 och sålde förra månaden för 5,5. Då har jag avverkat för ca 1 miljon under tiden. Så det var en bra affär för mig. Har även en större fastighet på 230 hektar som möjligtvis kommer säljas, den har jag bara haft i 5 år, Men Blev tungt när räntan gick upp, Varje % blir ju väldigt mycket på dessa summor. Har byggt en del vägar, vilket brukar vara en bra investering och dra upp värdet på fastigheten när man säljer. så Hoppas kunna få en del över när lånet är löst .
Har haft egna maskiner, så skött skogen själv.
I aktierna går det sämre. Började investera förra året, och det mesta har jag köpt senaste 6 månaderna. så kom in på en topp både i s&p och på valutan. Ner ca 300 000 nu så det suger ju.