Imponerande ändå va du har hunnit med på 14 år och du är typ 35 år gammal eller vad? Det är mer än vad många förmår på en livstid samtidigt som du har massor av tid kvar.
2000-2014? ![]()
Att de flesta svenskarna är rika låter som en dröm.
När är man “rik”?
Om man har ett hus för 6 milj? (Fast 5 milj är lån!).
Aktiemarknaden är rena tivolit. Oseriöst som inte har med bolagen att göra.
Spekulationer för att flytta pengar från oftast småsparare till de med "mer information ".
Man kan vara rik på mer än pengar, anser jag. Sen har jag själv upplevt och även sett hur livet blir utan tillgång till pengar.
Så jag anser att de flesta i Sverige är rika. Sen kan många bli bättre på att förvalta och uppskatta sin inkomst och att vissa får för dåligt betalt för det arbete de utför.
Men hur vi löser det är en annan diskussion.
Tack för att du delar med dig @Skogsmullen och jag känner med dig. ![]()
Delvis tänker jag dock att din story inte är ovanlig, om jag tar 14 år efter min start då är vi på 2010, i stora drag var det samma. Jag låg nog till och med back några hundra tusen direkt efter finanskrisen där.
Jag brukar skoja om att:
När en person med pengar träffar en person med erfarenhet, tenderar samma sak hända. Personen med pengar får erfarenhet och personen med erfarenhet får pengarna.
Så, grattis! Nu har du ju MASSOR av erfarenhet. Frågan är lite hur du väljer att gå framåt och investera. Annars har du ju betalt massor för erfarenhet som du inte får någon “avkastning” på.
För mig var det en stor insikt att börja med indexfonder och sedan typ 10 år senare efter det, i princip avveckla allt annat. Men om jag inte hade gjort resan jag hade gjort - hade jag än idag (särskilt idag när börsen skakar) - alltid funderat på om det inte finns något annat och bättre där ute.
Pratar om det i detta avsnitt:
Inflationen under de senaste 15 åren har väl snittat under 2%, så om du haft en avkastning på 5% så är det väl riktigt inte så illa ändå?
Men man säger ju att man kan leva på 4% av aktietillgångarna i 30 år, så avkastningen efter inflation ligger ju historiskt sett nånstans där. Det blir man ju inte rik på (om man inte redan är det) men det har ju historiskt varit det säkraste sättet att förvalta sitt sparkapital.
5% av befolkningen äger 50% av värdet på sparandet.
Sen globalt så tog 1% av de rikaste 66% av kapitalet som “skapats” efter pandemin.
50% av svenskarna har inte 10,000 i buffert ens.
Många har det svårare än vad ni tror.
Men zoomar vi ut globalt, så har vi det bättre än 90%+ av övriga världens invånare.
Sen är det såklart inte bra för alla.
Men det är som jag tidigare skrev en annan diskussion. Så låt tråden återgå till TS ämne.
Jag är torsk på 4 mill sedan i torsdags! Har haft index fonder i Europa och Sverige samt en del investmentbolag. Sålde allt idag. Tror dessvärre på ytterligare fall! Trumpeten är ju helt galen!!’
Buy high, sell low?
Det är tråkigt att känna att ens investeringar går åt skogen.
Det där har många upplevt med dig.
Min fundering är hur du lyckades köpa skogen och butikerna om allla investeringar gick åt skogen? Du har ju uppenbarligen lyckats lösa den biten.
Ibland så är en relativ låg avkastning på en större belopp till lägre risk ganska bra ändå.
Tex om du skulle ha lyckats skrapa ihop säga 8 miljoner med 3% avkastning eller om du har 4 miljoner med 5% så är det i pengar mätt mer från 8 miljoner och så vidare
Samma med en större Ica handlare med hög omsättning.
Men om alla pengar är borta, om du har inget kvar så är ju avkastningen negativ och då är saken nåt helt annat.
Ja, det brukar populärt heta så för att det på ett sätt får folk att må bättre, vilket bara är trams. Vad man har för inkomst globalt spelar ju ingen roll när inkomster och utgifter är i svenska kronor. Enda gången det spelar roll är om man sparar mycket i Sverige för att leva utomlands sen.
Förändring kräver uppoffring i början, innan det vänder. Han är inte galen. Mer konservatism behövs i en galen och utflippad värld.
Det finns andra sätt att mäta ”framgång” än ökad mängd kronor. Du har genomgått en process, lärt dig något. Skulle det bara vara pengar så skulle många stora företagsledare slutat när de har blivit ekonomiskt oberoende.
Jag skulle snarare beteckna Trumps agerande som revolutionärt.
Konservatism brukar förespråka små förändringar.
Förvisso, men samtidigt har han redan suttit en period. Det lugnar ner sig så småningom. Det går undan nu i början, bara.
Jag reagerade på att du såg det som konservatism.
På temat:
Har läst den artikeln förut, men ser inte för egen del att det är fundamentalism. Upplever heller inte att de hatar olika saker, utan ser nyktert på en värld som spinner både fort och åt fel håll. Ser det snarare som att de bromsar in den utvecklingen, som redan gått väldigt långt.
Intressant! Det är nog många inklusive mig själv som har fått en reality check pga rådande finanskris.
Finns det någon anledning att folk reagerar med en skrattsmiley på en seriös post, eller är folk bara väldigt dryga? @Melwa