Vi sparade åt våra två barn, barnbidraget från 1995 och 18 år framåt, allemansfonder, och det gav urusel avkastning, minns inte nu, men det var väl ungefär i linje med räntan på ett sparkonto, riktigt uselt.
Nu gav det ju trots allt några hundra tusen åt dem var, så de kunde få var sin utbildning utan att skuldsätta sig med studielån, så de har väl ändå fått en skapligt bra start på livet, Sonen ska ta över mitt företag, och dottern är Åklagare så de kommer nog klara sig bra, kanske mycket tack vara det vi gjorde då.
De har också fått lära sig via indoktrinering sedan 3-årsåldern att spara 10% av lönen, från och med lön nummer 1 på börsen.
Ju äldre jag blivit, och ju fler misstag jag gjort på börsen, desto mer rekommenderar jag dem aktiefonder, jag har förlorat stort på flera enskilda aktier men ligger ändå över index om man får tro Avanzas grafer över utvecklingen (Litar inte helt på det ska jag låta vara sagt).
Min bästa affär var som tur var Africa oil, bara månader efter att jag började spara, de steg 640% på bara några månader, då jag sålde och placerade i annat, bland annat PEAB, som jag sålde när de stigit med 100% - så jag fick en riktigt perfekt start, utan den hade jag nog idag haft en avkastning sämre äm index.
Senaste 3 åren har jag bara gått ±0, så nu efter raset ligger jag på -10% om jag tittar på de senaste 3 åren,
+283% om jag räknar sedan starten i oktober 2012.
Att jag sparat och fått ihop en bra slant beror enbart på arbete skulle jag vilja säga, och ett arbete som gör att jag kunnat tjäna bättre än de allra flesta vanliga löntagare, alltså arbete i eget företag, som gett utdelning i form av både aktieutdelningar och ett rejält sparande i tjänstepension (30% av totala lönekostnaden varje år kan avsättas som företagare).
Du lyfter dock en intressant sak, och det är det där med huruvida man blir lyckligare av att ha pengar på banken, eller om man skulle varit lyckligare om man inte snålat trots att man egentligen hade kunnat unna sig mycket mer när man var yngre - om man nyttjat sina inkomster, utdelningar och de pengar som avsatts till pensionen…
Har ju många av mina jämnåriga bekanta som unnat sig både finare bilar, fler utlandsresor, och dyrare hus än vad vi valt att göra, och på ålderns höst när man börjar bli skröpplig kommer man ju varken vilja eller orka göra av med en massa pengar.
Nu har jag i alla fall get bort lite pengar till barnen, bytt bil i Spanien, och ska hämta ut en ny bil här i Sverige imorgon, snart 60 år börjar det bli dags att använda pengarna man sparat ihop tycker jag, medan man är så frisk att man kan, vill och orkar njuta av det man kan unna sig.
Har haft 1/3-del av mitt sparande i kontanter på räntekonto de senate åren, men har börjar köpa nu, satsar mest på Investor, globalfonder och Avanza Zero och har väl en plan att köpa successivt så länge det går ned (Avanza Zero kan man bara köpa för 25 000/dag, så den måste man nog köpa även om det ser ut att studsa upp någon dag) sjunker det 40% eller mer innan jag hunnit investera allt kapital i börsen lär jag gå all-in och hoppas på det bästa, men risken är förstås att det blir depression och ett börsras som håller i sig tills man dör.
Den här dippen är inte som alla andra, det är en förändring av hela världsordningen, inte bara en störning.
Så jag tar säkert fel beslut även nu.
Och dippen, den ligger ju bara i nivå med där börsen låg för några få månader sedan, det hade varit mycket bättre för mig att vara fullinvesterad de senaste tre åren, bara i Fonder, inte blanda in enskilda aktier som Nibe och Hexatronic…