Misslyckad investerare - 14 år senare och har inget att "show for it"

Ja boniteten är dessvärre betydligt lägre norrut. Här i värmland har vi allt från riktig hög bonitet till låg.

ja jag har lyckats köpa till bra pris, Vägbyggen och bytt mark med granne för att förbättra arrondering, det gör mycket på priset när man säljer, Sen har ju virkespriserna gått upp mycket senaste 2 åren, Vilket nu börjar återspegla sig i fastighetspriserna.

Detta är nog den stora skillnaden på dina investeringar och många andras. Det vill säga att du har investerat i saker som kräver aktiv förvaltning så som skog är ett jättejobb och särskilt när allt är nytt. Samma med fastighet och butik. Du har säkert lärt dig massor som du kan hävstånga resten av livet. Har inte skogen och fastigheten ökat i värde rejält utöver kassaflödet?!
Har du kört med belåning? Tänker om det lagt en broms på avkastningen? Menar att med lån och 4 fastigheter kan avkastningen va samma som 1 obelånad fastighet men med 4x jobbinsats.
Edit läste nu att fastigheten va billig, även med 24k/300k nästan 10% men en renovering äter 5 års avkastning så den blir ofta 0% avk.
Använd dina lärdomar eller håll dig till en sak som du känner dig bäst på. Eller kör passivt i indexfonder så behöver du iaf inte lägga massa tid på det.

Tack för ditt inlägg, bra att höra annat än 100% på crypto på 5 dagar osv :+1::ok_hand:

2 gillningar

Skulle gärna höra mer av din historia!

@janbolmeson är inte detta en intressant gäst att ha i ett avsnitt?

@Skogsmullen vill verkligen inte vältra mig i ditt misslyckade men du har väldigt många försök till investeringar och avkastningar som vi alla säkert skulle ha stort intresse i att veta mer om även om det inte gick så bra som du hade önskat.

3 gillningar

Jag ber om ursäkt för sent svar. Har varit en del på jobbet och hemmafronten!

Jag har inga lån förutom studielån och lån på bostaden. Allt annat är köpt med egna pengar så jag har inte haft någon broms på avkastningen. Renoveringarna av fastigheterna gjorde jag helt själv förutom det som kräver fackman (vatten och el).

Jag tror att det huvudsakliga problemet är att man bor i norraste norr. Dålig utveckling på det mesta här; både fastigheter och skog.

Ja, boniteten är på en helt annan dimension i södra delarna av landet. Jag hade varit intresserad av att utforska möjligheterna till att öka marknadsvärdet på mina skogsfastigheter på detta sättet. Jag har en del investerbart kapital på skogskontot som man hade kunnat använda, men jag känner mig samtidigt lite för okunnig kring vilka sorts åtgärder som ger avkastning som ligger över kostnaderna. Finns det någon man kan rådfråga?

Om du har en villa på 3 mkr med 500k insats, och sedan 400k studielån och övriga tillgångar är obelånade så kan du inte ha annat än en positivt nettoförmögenhet. Förutsatt att huset är korrekt värderat bör en rimlig beräkning av din nettoförmögenhet vara:

500k EK i huset - 400k studieskuld + [summan av värdet på övriga obelånade tillgångar] = Nettförmögenhet i ditt fall.