Misstag? Investera i index fonder nu - "försent"?

Ja, det är väl den känslan jag får när jag läser allas svar. Tillbaka in med rubbet :slight_smile: . Jag får se om det blir LYSA eller fortsätta med globala indexfonder. Tack för svar!

1 gillning

Känslan du beskrivit påminner mig om “ånger-aversion”. Det mänskliga psyket vill instinktivt inte behöva ångra ett beslut. Det är starkt av dig att lyssna till ditt förnuft. De flesta som sålt en bra aktie kommer aldrig in igen.

Ånger-aversion kan drabba investerare på flera sätt. Det är vanligt att investerare vägrar sälja en dålig aktie, för att slippa behöva bekräfta ett dåligt investeringsbeslut.

4 gillningar

Får “toppen är nära” känsla av denna tråden :slight_smile:

1 gillning

Lyssna inte på säljare.
Investera inte pengar som du inte har råd att förlora.
Välj risknivå och investera hela summan direkt.
Var långsiktig.
Månadsspara.

Så tänker jag

3 gillningar

Jag hade valt att minska risken, dvs placera in en del av kapitalet i aktier igen men inte hela. Men det beror på att jag har väldigt svårt att tro annat än att vi är på väg mot en krasch i relativ närtid. Behöver inte betyda att jag har rätt, förstås.

1 gillning

Bra sammanfattning! :slight_smile:

1 gillning

Apropå att börsen är på ATH och nära rekord:

3 gillningar

De kan ju också vara så att du är för rädd för att förlora pengarna och de skapar lite hjärnspöken.

Sätt upp månadssparande till dem, logga inte in varje dag och läs alla tidningar om domedagen. Sitter du i en trevlig och stabil båt (fondportfölj) så ska den klara lite dåliga tider också.

Hade tidningar m.m kunnat förutse marknaden så hade de inte varit journalister på tidningen om vi säger så :slight_smile:

1 gillning

Om du aldrig sålt då du sålde - då hade du förmodligen sålt nu. Så varför skall du köpa nu?

Sen är det ju så att man kan ju faktiskt tjäna pengar på andra sätt än long only i index.

Du kan ha stopp loss.
Du kan köpa försäkringar.
Det finns massa covered call ETF:er

Personligen kan jag konstatera att index är på ATH samtidigt har många av de bolag jag handlar med kommit ner till mycket aptitligare värderingar. Skall man ha bolagshatten eller makrohatten på?
Vad säger Lynch?

Jag hade själv inte köpt index på dessa nivåer.

1 gillning

Har du lust att dela med dig av några guldkorn? Jag tycker nämligen att allt överallt är dyrt :sweat_smile:

1 gillning

Jämfört med tidigare toppar tidigare i våras eller pre covid:

Lundin Energy
Lundin Mining
SAAB

Boliden
HM
SKF
SANDVIK
Volvo
Tigo

Men blir inte det ganska riskabelt på ett annat sätt? Jag tänker på att bolag som är relativt lågt värderade trots en börs som går som tåget är väl det av en anledning?

1 gillning

Skilj på upplevd och faktisk risk.

1 gillning

Att se det som riskabelt är ju underförstått att tänka att den stora massan sannolikt gör rätt bedömning. Sedan kan ju den stora massan påverka sig själv på sätt som inte behöver ha något med framtida vinst att göra, åtminstone i ett kortare perspektiv. Men det måste vara väldigt svårt, om ens möjligt, att bedöma den faktiska risken.

Faktisk risk blir lägre när en krona köps för 50 öre osv.
Allt annat lika.
Som jag ser på det.

1 gillning

Ja, så är det väl förstås. Men hur tänker du kring förväntningar om framtida avkastning? Och att det kan vara mer riskabelt att investera i enskilda aktier än i fonder som omfattar massor av bolag?

Jag tycker det är intressant att höra dina resonemang, som verkar skilja sig från hur de flesta här resonerar…

Det var alltså detta jag syftade på i föregående inlägg…

Får återkomma med den när vi gått genom en bear market. Tanken med min strategi är dock att generera kassaflöde oavsett marknadsläge.

Tanken är i korthet:

Bolagen skall göra och dela ut vinster oavsett börsklimat.

I alla börsklimat finns det girighet och rädsla som styr aktörerna. Det går att tjäna pengar på dessa känslor.

Kort sagt: Tjäna pengar på bolagen samt tjäna pengar på marknadsaktörerna.

Intressant, tack för denna! En fråga, någon koll på varför det var så många just 2017? Lite nyfiken :slight_smile:

EDIT: Tror jag hitta svaret på min fråga här:
Vad hände på börsen under 2017? (avanza.se)

Köp ett antal breda fonder för att minimera bolags- och valutarisken. Helt rätt att en hel del bolag är galet värderade, men med fonder minimerar man risken. Fiskar man enbart efter gädda är det stor risk att man inte får någon fisk alls. Däremot, viskar du med bottentrål, då får du garanterat fisk varje gång.

Det går inte att veta om börsen är galet värderad eller ska fortsätta upp i några år till. Det bästa man kan göra i det scenariot är att skapa en portfölj efter ens egen horisont och riskmedvetenhet och börja resan.

/H