Njae, det är två olika saker
Jag menar att din minimi årskostnad är 75% av det du räknat med så de 20 årsförbrukningarna täcker 26.7 år på minimi nivå (20/0.75). Som ett värsta fall går ni inte under, utan bara får avstå resor MEN ni har de andra pengarna som kommer in och som är det som möjliggör de kul grejerna. Om du är med på vad jag menar?
4% regeln är ju något annat. Den säger att om du tar ut 4% av kapitalet år 1 och sedan inflations justerar det för år 2 och framåt medan kapitalet är vettigt investerat (50-75% aktieandel enligt författaren av regeln) så räcker pengarna i 30 år. Avkastningen hjälper till att förlänga tiden.
Sen kan man alltid diskutera aktieallokering i nuläget där författaren till regeln själv var skeptiskt till 4% så som börsen är värderad just nu och själv låg betydligt lägre i aktieandel än de 50-75% han rekommenderade.
Länkar till ursprungsartikeln om 4% regeln längst ner, som kan vara bra att läsa om du inte gjort det.
Dock så kommer ju även denna krisen att gå över så har man tid på sig kommer säkert 4% regeln med 50-75% aktieandel återigen att vara helt rätt.
Värdet på bostaden minus lån
Hela kapitalet är i en mängd olika potter. Kapital i bostad, inkomstpensioner, PPMer, ett 15 tal tjänstepensions konton (tyvärr), vars en 60/40 portfölj, en RT/permanent portfölj, samt en portfölj med enskilda värde aktier. På totalen av det är vårt jämviktsläge 50% aktieandel plus guld. Det inkuderar ochså all cash.
@janbolmeson förslag på 5 årsförbrukningar cash + 25 årsförbrukningar i en 50/50 portfölj motsvarar i snitt 41.7% aktieandel på totala kapitalet.
Att vi ligger högre beror på att vi valt att klassificera guld (i blandband RT portföljen) tillsammans med aktier, inte räntor. Om jag försöker bryta ut guld som kanske inte alla vill ha så ser det ut ungefär så här
- 5 årsförbrukningar cash
- 25 årsförbrukningar i portföljer där summan ska vara ca 50% aktier, ca 10% guld, och ca 40% cash/räntor
Den sista punkten består för oss av en mängd portföljer eftersom vi ofrivilligt begåvats med olika TP lösningar och delvis pga av de investeringsval vi gjort
Hoppas det gjorde det lite klarare?