Ja absolut får du det men vår split mellan dessa är förvriden eftersom våra pensioner är i princip bara en pension (många år utomlands) vilket leder till mer i eget kapital delen än vad det är för de flesta . Dessutom är bostaden helt eget kapital pga ingen belåning.
Så det är nog bättre du får referenspunkter av andra som har mer normala förhållanden
Jag antar du funderar på om du har tillräckligt med likviditet tills pensionerna blir tillgängliga. Men du har ju även TP som du kan plocka ut om det kniper. Tror inte du behöver vara rädd för att de hinner ändra 55 års gränsen inom 5 år. Det skulle vara ett mycket stort ingrepp i svensk lag att staten kan retroaktivt gå in och ändra på privata försäkringssvtal mellan arbetsgivare, arbetstagare och försäkringsbolag. Men visst allt är möjligt och det skadar inte att vara konservativ.
Väldigt många räknar ju inte ens in pensionen i kalkylen utan som grädde på moset. Därför blir nan ju alltid lite nojjig när man själv anser att det är en självklar bit med “endast” 17-18 år dit.
Men som uttag tänker ni att jobba enligt 4%-regelns grundtänk? Att ta 4% av kapitalet årligen och justera för inflationen?
Flera faktorer kan ju just i dagsläget för uttagsstart inom kort upplevas som extra osäkra. Något som dock möjligen kan vara positivt är att Buffertdelen faktiskt kan ge en del avkastning jmf senaste typ 5-7 åren. Har du koll på vad nisch-bankerna gav vid rörligt ränteläge på cirka 4%(som de ju snart räknar med att vi har)?
Ja precis. Jag uppfattar det som att det mest är unga som inte räknar med pensionen dock. När man närmar sig 50 så blir det plötsligt en del man börjar tänka på. Jag ser det närmast som risken att unga överdimensionerar sitt sparande när man bortser från pensionen. Men det kan ju vara bra att ha marginaler, speciellt om man befarar större förändringar i systemet nästa 20-30 år.
Give and take, ja. Vi siktar på närmare 3-3.5% för vi kommer att ligga en bit över de 25+5 årsutgifterna
Risken är dock att räntorna åtminstone på kortare sikt pressas av marknadsfaktorer. Folk säljer av aktier och placerar på konto med ränta. Då kan nischbankerna hålla nere räntan och ändå få in pengar. Dessutom, om folk lånar mindre hos dem så behöver de mindre kapital. Så jag räknar inte med att nischbankerna kommer att leverera vettig ränta.
Tveksam om ens nischbanker fanns när styrräntan var 4%. Möjligtvis Ikano men kommer inte ihåg vad de gav i räntor förr.
Haha, jag kör en tio år gammal V70 (betald) och försöker ha matlådor så ofta jag kan, men inte fan känner jag mig som en kuf för det. Tvärtom, känner mig ganska nöjd med det.
Det är ju helrätt, oavsett vad man har för inställning till FIRE.
Men jag tror många har svårt att hålla igen när lönen börjar stiga. De flesta av mina välavlönade kollegor kör Tesla eller möjligen nån tysk jätte-suv och har både pool, sommarstuga och alldeles för många leksaker.
Själv kör jag en rätt anonym familjebil, försöker låta bli uteluncher och bryr mig inte heller om vad grannen har för bil.
mina kollegor kör iof inte Tesla eller liknande men bryr mig inte heller om vad grannen har för bil, tänker snarare att den som kör Teslan har den som förmånsbil eller en ganska fet avbetalning på den, jag äger åtminstone min bil.
Skandiabanken och Ikano var tidigt ute. Jag vill minnas att Ikano låg på 1,5% eller strax över då.
(Skandia hade jag bara för att de hade billig/gratis utlandsbetalning. )
Tänkte bara kommentera pensionsåldern.
Jag är 49, född 1973, och har räknat noga i den dokumentation som finns.
Med maximal höjning av pensionsålder enligt nuvarande regler så får jag det till att min pensionsålder blir 68 år, med tidigaste utag från 65. Då kan det inte bli sämre för dig tänker jag.
Så lite bättre än din gissning på 70 (om jag har rätt, och inget ändras)